Děti poznávají finanční svět díky projektu Abeceda peněz a jen za poslední měsíc se výuky zúčastnilo na sto padesát dětí z regionu. Seznámili se s novými pojmy jako účet či splátka a také se dozvěděli, jak funguje bankomat. To vše s cílem naučit se správně hospodařit s penězi. Abecedu peněz připravila Česká spořitelna, kde je za finanční vzdělávání zodpovědný David Hubáček. Jeho snahou je, aby se finanční vzdělávání stalo jedním z předmětů povinné výuky.

Vzhledem k tomu, že čtvrtila lidí v zemi žije od výplaty k výplatě, nedostávají děti často doma dobrý příklad, jak přistupovat k správě peněz. Školáci se seznamují s finančním světem hravou formou v rámci několikaměsíčního programu.

Děti se tak před koncem roku staly podnikateli, kteří měli vlastní firmu s logem, názvem a hlavně sortimentem. Takové zboží musí zvládnout sami s přiměřenými náklady vyrobit a pak prodat na veřejných jarmarcích. „Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popsal Hubáček.

„Děti měly příležitost zkusit si manuální práci. A zjistily, že když ji odbudou, budou výrobky neprodejné,“ řekla učitelka Jana Klementová z Chotěboře. Právě tam si školáci během odpoledne vydělali nejvíce a to téměř 40 tisíc korun. Stejně jako žáci dalších škol, kde byl výdělek okolo šestnácti tisíc, se nyní musí rozhodnout, jak s penězi naložit. Některé třídy pojedou na školní výlet, jinde přispějí na charitu.

Každá třída měla vstupní kapitál tři tisíce korun. Ten dostali od České spořitelny formou půjčky a s tím souvisela smlouva s několika dodatky a poznámkami psanými malým písmem pod čarou. „Pro mnohé děti byl velký šok, když zjistily, že podepsaly něco jiného, než měly v úmyslu,“ dodal Hubáček.