„Na projekt, který je předběžně vyčíslený na 9,3 milionu korun, se nám podařilo získat příslib evropské dotace ve výši 8,8 milionu. Jsme však jedni z mála, kteří v rámci výzvy dosáhli i na peníze na realizaci, v tomto jsme trochu dopředu, protože většina měst žádala jen o finance na strategický dokument,“ vyjádřil se žďárský starosta Zdeněk Navrátil.

V praxi by se tak ve Žďáře prostřednictvím centrálního dispečinku, kam se budou sbíhat všechna dostupná data včetně jeho propojení s postupně obnovovanou technikou, mohl řídit chod města v komunální oblasti.

„Do budoucna půjde třeba o řízení moderních semaforů, takže už nebude nutné volat člověka z Brna, aby nám přeprogramoval semafor. Anebo evidenci volných parkovacích míst, snížení intenzity veřejného osvětlení v místech, kudy v noci nikdo nechodí, vedení linek MHD, dálkové ovládání kotlů ve školách. Je v tom ale i řada jiných činností, jako je třeba rozvoj digitální evidence a možnost dálkového vyplňování formulářů, aby člověk fyzicky musel na úřad co nejméně,“ nastínil některé z možností využití „chytré“ správy města starosta. Důležité bude samozřejmě to, aby se k příslušným datům dostala veřejnost.

V rámci projektu vznikne i generel dopravy, jenž zahrne hlavní problémy v dopravní oblasti ve Žďáře a jejich řešení a stane se podkladem pro územní plán, a také pasport komunikací. „Projekt potrvá do konce roku 2019, kdy bude hotový celý systém. Do něj pak budou postupně doplňována data podle toho, jak se bude vyvíjet technické vybavení – aby například strojky v autobusech MHD komunikovaly s městským dispečinkem a podobně,“ upřesnil Zdeněk Navrátil.

Od přívlastku „chytré“ řízení města si žďárská radnice slibuje zejména snížení nákladů na provoz, zlepšení správy veřejných věcí a služeb poskytnutím dat veřejnosti, ale kupříkladu i snížení množství emisí průběžnější dopravou. „V podstatě chceme posunout správu města do 21. století,“ doplnil starosta.