Tak se totiž stalo například dvěma mužům vloni na podzim, kteří zahynuli při letecké nehodě s následným požárem u obce Sobíňov na Havlíčkobrodsku.
„Tento případ však není zdaleka jediným. Vloni při nehodách nebo v důsledku technické závady hořelo na Vysočině 137 dopravních prostředků. Zranilo se sedm lidí a škoda způsobená požáry dosáhla 18 milionů korun,“ vysvětluje mluvčí krajských hasičů Petra Musilová.

V loňském roce se takových požárů rozhořelo na Vysočině 137. Při letecké nehodě s následným požárem u obce Sobíňov na Havlíčkobrodsku přišli na podzim loňského roku o život dva muži. Celkem sedm lidí se vloni u požárů dopravních prostředků zranilo.

Škoda způsobená požáry dosáhla 18 milionů korun. „Například letos v květnu na 134. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno došlo k požáru nákladního vozidla převážejícího nová osobní auta. Nikdo nebyl naštěstí zraněn. Nicméně vznikla škoda kolem dvou milionů korun a požárem byl poškozen jak nákladní vůz, tak také pět nových osobních vozidel,“ popisuje Musilová jeden z případů, u kterých bylo štěstí, že se nikdo nezranil ani nezahynul. Letos na Vysočině vzplálo 75 dopravních prostředků. Zranění vznikla devíti lidem a materiální škoda je vyčíslena na 9 milionů.

Aby bylo možné této noční můře každého řidiče předcházet, je třeba si uvědomit, proč k požárům aut a jiných dopravních prostředků nejčastěji dochází. „Mezi nejčastějšími příčinami jsou bezesporu technické závady. Jedná se o závady na elektroinstalaci nebo na palivovém systému,“ říká vyšetřovatel Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina Jiří Zelenka.

Jak lze ovšem správně tušit, nejsou výjimečné ani požáry v důsledku dopravních nehod. „Jen v loňském roce hasiči na Vysočině vyjížděli k sedmi požárům vozidel, kterým předcházela dopravní nehoda. V letošním roce došlo vlivem dopravní nehody již k šesti požárům vozidel,“ upozorňuje vyšetřovatel s tím, že ve statistikách se velmi často také objevuje úmyslné zapálení.

Důležitá prevence

Vzhledem k uvedeným číslům je dobré maximálně požáru svého vozu předcházet a být na něj připraven. To lze podle hasičů učinit umístěním hasicího přístroje nebo hasicího spreje do auta.

„Do osobních vozidel se nejvíce hodí hasicí přístroje práškového typu. Samozřejmě je důležité umístit přístroj tak, aby neohrozil bezpečnost přepravovaných osob,“ říká Musilová a upozorňuje také na hasicí spreje: „Je možné je použít. Jsou spolehlivé, cenově výhodné a snadné na manipulaci. Jejich obrovskou výhodou je také to, že s nimi lze hasit v jakékoliv poloze, tedy i dnem vzhůru. Navíc se sprej dá použít opakovaně.“

Nevýhodou hasicích sprejů je, že při nižších teplotách dochází k jejich zamrznutí, a také to, že v případě rozsáhlejšího požáru v žádném případě nestačí k jeho úplné likvidaci. Jeho nejvhodnější umístění je v dosahu řidiče.

„Vybavení těmito prostředky je velmi důležité nejen pro záchranu vlastního majetku, tedy vozidla, ale může pomoci ostatním účastníkům silničního provozu. I zde platí, čím více, tím lépe. Pokud se u požáru vozidla sejde najednou více hasicích přístrojů, je samozřejmě boj s požárem efektivnější a účinnější,“ upozorňuje Musilová.

Když k požáru auta dojde, platí pro hašení několik zásad. K hořícímu vozidlu přistupujeme ze směru po větru. Je také nutné dodržovat bezpečnou vzdálenost a chránit se před větrem. K požáru by se mělo dostat co nejméně kyslíku, proto není vhodné otvírat kapotu a neměly by se rovněž otvírat více než jedny dveře automobilu.

Z hořícího vozidla je třeba dostat včas osoby do bezpečné vzdálenosti. Následuje přivolání hasičů na lince 112 nebo 150. Při hašení požáru by lidé neměli přeceňovat své síly a schopnosti.