Deník následně zjistil, že v Pelhřimově je litr zhruba o tři koruny dražší než v krajském městě Vysočiny. Při plné nádrži to dělá klidně i dvě stovky. Třeba Jiří Daněk z Olešné na Pelhřimovsku však přesto nejlevnější benzinové stanice nijak nevyhledává, dává přednost prémiovému palivu. „Tankuji palivo MaxxMotion na OMW. Cenu příliš neřeším a tankuji většinou v Brodě po cestě z práce,“ řekl.

Oba řidiči však mají jedno společné - poslední týdny tankují stále levněji. Nic na tom nemění ani fakt, že od vyhlášení nouzového stavu klesají ceny pohonných hmot na Vysočině mírně pomaleji než ve zbytku republiky. I tak už v Jihlavě cena benzinu klesla pod třiadvacet korun a nafta je pod čtyřiadvaceti korunami. To je o více než pět, respektive čtyři koruny pod celorepublikovým průměrem.

V Jihlavě jsou ceny nižší

Václav Koukolíček z oddělení komunikace v Tescu již dříve Deníku potvrdil, že v Jihlavě jsou ceny nižší ve srovnání se zbytkem republiky. „Je to prodejně slabší lokalita a zákazníci jsou více citliví na cenu než v jiných částech republiky,“ uvedl. „Podle našich dat není cena na Vysočině v dramatickém výkyvu proti jiným krajům,“ sdělil však svůj názor Martin Kilián ze sociální sítě řidičů pro sdílení cen paliv mBenzin.cz. „Nejdražší jsou vždy kartely OMV, Benzina a MOL, které postupně vytlačují menší mírně levnější řetězce, nejlevnější jsou jednotlivé čerpací stanice a Tank ONO,“ dodal.

Třebaže o cenách jako v Jihlavě se může řidičům v jiných krajských městech jen zdát, Vysočina statisticky patří k regionům s drahými palivy. Naftu má aktuálně nejdražší v republice a benzin je na tom lépe jen o málo. Ekonom Lukáš Kovanda vidí za vysokými průměrnými cenami dálnici D1. Tam cena stále atakuje dvaatřicet korun za litr, kuriózně tam vždy stojí benzin stejně jako nafta. „Kolem dálnic jsou ceny pohonných hmot zpravidla vyšší,“ řekl Kovanda.

Dále pak vysvětlil, že pro řidiče je obtížnější sjíždět a hledat levnější konkurenci. Kromě toho často motoristé u čerpacích stanic podél dálnice v rámci věrnostních programů tankují levněji. Jiní pak jezdí služebními vozy a je jim vlastně jedno, za kolik tankují. „Mezi Prahou a Brnem také cestují řidiči s vyšší kupní silou, než tomu bývá na jiných silničních a dálničních tazích. A ti nehledí na každou korunku, čehož čerpadláři u dálnice D1 využívají,“ vysvětlil Kovanda. Ceny podle něj mohou v dohledné době dále klesat. Klidně ještě o další dvě až tři koruny.

Čerpacím stanicím hrozí krach

Kovanda zároveň už dříve varoval, že čerpací stanice ztrácí zisk nejen na cenách za pohonné hmoty, ale také za doplňkový prodej. Podle něj hrozí některým z nich krach. „Došlo k významnému poklesu poptávky zákazníků po zboží a službách, které jsou nabízeny na čerpacích stanicích,“ potvrdila i Jana Jusková zastupující čerpací stanice MOL. I tam už omezily provoz nebo dočasnému uzavřeli čerpacích stanice. U těch v provozu jsou plexiskla na prodejních místech, obsluha používá dezinfekci a snaží se eliminovat kontakt se zákazníky. Ti musí nosit roušky a dodržovat rozestupy.

Například čerpací stanice EuroOil pak fungují i nadále bez omezení, pouze byla někde upravena provozní doba. „Podařilo se nám zásobit čerpací stanice rouškami i dezinfekcí, v případě potvrzené nákazy jsou firemní hasiči připraveni okamžitě dezinfikovat celou prodejnu,“ řekl Deníku Marek Roll, specialista komunikace a marketingu provozovatele, společnosti ČEPRO. Naopak Benzina o uzavření čerpacích stanic neuvažuje. „Se současnou mimořádnou situací se zvládneme vypořádat,“ prohlásil specialita komunikace Michal Procházka.

Průměrné ceny pohonných hmot na Vysočině

Lokalita Benzín Nafta
Dálnice D1 31,74 31,74
Pelhřimov 29,23 29,23
Havlíčkův Brod 28,77 28,92
Žďár nad Sázavou 28,55 28,15
Třebíč  27,74 27,74
Jihlava 26,31 27,01
Zdroj dat: www.mapy.cz