To jsou podle analytiků hlavní faktory zdražování benzinu a nafty po Novém roce.
Zatímco některé benzinové pumpy přistoupily ke zdražení hned od prvního ledna, ostatní, zejména ty patřící menším společnostem, zvýšily ceny o něco později.
Některé benzinky zdražily později
V prvním případě mohli obchodníci s palivy využít k přivýdělku zvýšení spotřební daně z benzinu a nafty, která se od Nového roku zvedla o korunu. V zásobnících totiž většinou měli pohonné hmoty nakoupené už loni. Na druhou stranu na benzinkách nelze nemít rezervu.
„Zdražili jsme už od prvního ledna. V zásobárnách nemůžeme jít až na nulu. Plné nádrže jsme ale rozhodně neměli,“ informovala Jitka Nohejlová, vedoucí čerpací stanice Benzina v Humpolci.
Okamžitého zdražení také využila většina velkých pump na blízké dálnici. Tam bývají ceny tradičně nejvyšší. Stanice Shell u Humpolce, která sice zdražila až v pondělí, se včera dostala na 33,40 korun za litr benzinu a s naftou na 31,20 korun za litr.
S navýšením ceny až do vyčerpání starých zásob čekala například Dobroslava Kubisková na své čerpací stanici v Kamenci nad Lipou. „Naftu jsme po Novém roce zatím nezdražili vůbec. Cenu benzinu jsme zvýšili v pondělí. Naftu se nám zatím daří držet, ale je to hlavně o tom, jaké má která z pump zásoby,“ sdělila Kubisková. Zdražení se zřejmě příliš nepromítne do počtu zákazníků u benzinových pump. „Leden je vždycky slabší, co do počtu tankujících. Myslím si však, že zdražení se na počtu našich zákazníků zatím nijak nepodepsalo,“ potvrdila Jitka Nohejlová.
Veřejná doprava zdražovat nebude
Zdražení se promítne hlavně ve službách. „Obecně se jakékoli zvýšení cen pohonných hmot promítne do nákladů téměř všech výrobců a poskytovatelů služeb. Závisí pak na konkrétním konkurenčním postavení dané firmy, její cenové strategii a závislosti na dopravě, zda toto zvýšení nákladů promítne do cen svých výrobků a služeb. Pokud se k daňovým změnám přidá i růst ceny ropy, projeví se to výrazněji na cenách výrobků a služeb,“ analyzoval situaci Jakub Novotný, vedoucí katedry ekonomických studií Vysoké školy polytechnické v Jihlavě.
Cestující veřejnou dopravou, většinou tedy autobusy, se však zatím zdražování cen jízdného obávat nemusí. To potvrzuje i šéf největšího místního dopravce ICOM Transport Milan Dygrýn. „Zdražovat určitě nebudeme. Ceník je prozatím daný. Změnit ceny také není jen tak, máme dohodu s krajským úřadem. Zdražení ovlivní ceny pouze u nepravidelné dopravy,“ ubezpečil cestující Dygrýn.
A co říkají na zdražování samotní řidiči? „Zdražení se mi nelíbí. Ale slovy protagonistů divadla Járy Cimrmana: Mohu o tom vést spory, mohu o tom diskutovat, ale to je tak všechno, co s tím mohu dělat,“ uzavřel humpolecký motorista Marek Žatečka.
HB: ČEPRO Světlá n. S., Natural 95 z 27,30 Kč na 28,90 Kč, diesel z 26,20 na 27,90 Kč.
JI: PETRA Jihlava, Natural 95 z 25,90 Kč na 26,90 Kč, diesel z 24,90 Kč na 25,50 Kč.
PE: ČEPRO Počátky, Natural 95 z 27,30 Kč na 28,50 Kč, diesel z 26,30 Kč na 27,50 Kč.
TR: BENZINA, Hrotovická ul., TR. Natural 95 z 29,20 Kč na 31,20 Kč, diesel z 28,10 Kč na 30,10 Kč.
ZR: ÖMV u Hamrů nad Sázavou, Natural 95 z 29,40 Kč na 31,40 Kč, diesel z 27,70 Kč na 29,70 Kč.
*příklad za každý okres