VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zvolili si motto: Nikdy to nevzdáme, a pak ho dodrželi

Salta, Vysočina – Obrovská únava, náročná jízda v těžkém terénu. Stovky kilometrů v obrovském stresu. Účastníci Dakaru si sahají na dno (možná i za něj) svých sil. Obě posádky z Vysočiny v soutěži automobilů však bojují a pokračují dál: Martin Prokop na osmém místě, Tomáš Ouředníček uzavírá čtyřicítku.

16.1.2018
SDÍLEJ:

Je libo tuny měkkého písku, nebo snad hlubokého bláta? Účastníci Dakaru by o tom mohli vyprávět, v jubilejním čtyřicátém ročníku si procházeli obojím. Tomáš Ouředníček na to bude mít nehynoucí vzpomínky.Foto: Marian Chytka

„Loni mě mrzelo, že se etapy v Bolívii zkracovaly. Tu pondělní pořadatelé zrušili a já jsem byl kvůli fyzickému vyčerpání rád,“ přiznal jihlavský pilot Martin Prokop.

Jestliže závodníci na Dakaru proklínali těžké a vysoké duny v Peru, pak maratónskou etapu v Bolívii popisovali doslova jako očistec. Vše odstartovala v bolívijské metropoli La Paz, účastníky čekaly dva dny s přenocováním mimo servisní a týmové zázemí.

„Bylo to hodně dlouhé s nekonečným měkkým pískem v první části. V něm jsme asi hodinu a půl jeli na jedničku, maximálně na dvojku, prostě ‚děs běs‘ a potom v další části dne zase tuny vody a bláta. Bohužel jsme uvízli na jednom drnu a celé auto zůstalo s koly ve vzduchu. Dojel nás při tom Polák Przygonski a celých tři sta kilometrů do cíle jsme mu potom jeli na nárazníku a cílem projeli oba vedle sebe,“ popisoval Prokop etapu, v níž skončil pátý.

Větších problémů si však „užili“ až v nedělní osmé etapě. „Celé to začalo pořádným offroadem a hodně nám daly zabrat praskliny v zemi, před kterými nás pořadatel ale varoval. Tohle nebezpečí se objevovalo na místech, kde by to člověk nečekal, a trefit takovouhle prasklinu by znamenalo velký problém. Proto jsem ubral z tempa a soustředil jsem se na hledání tohoto nebezpečí,“ uvedl Prokop.

Pak strávil nekonečné kilometry překonáváním velbloudí trávy a dokonce i dun. „Jejich zdolávání ve 3 500 metrech nad mořem není moc zábava, protože zásadně chybí výkon motoru a jen se hrabete s vykulenýma očima na sebemenší kopeček písku. Zásadní zlom nastal, když jsme špatně odbočili a jeli několik kilometrů špatným kurzem. Zjistili jsme to, až když jsme trefili velkou díru, která by normálně měla byt v roadbooku. Vracení na trať nás stálo spoustu drahocenného času,“ posteskl si Prokop.

Společně s Janem Tománkem museli zvládnout i další problém, nefunkční vysílač. Nemohli dát tedy vědět pomalejším soupeřům, motorkám a čtyřkolkám, aby mu uhnuli z cesty. „Nakonec mám ale radost, že jsme maratón zvládli a Shrek to vydržel,“ dodal s úlevou Prokop, který tak stále drží výbornou sedmou příčku.

To velkomeziříčský pilot Tomáš Ouřeníček s třebíčským navigátorem Davidem Křípalem si zažívají doslova inferno. Posádka z Vysočiny si dala před závodem motto: „Nikdo to nevzdám!“

To však ještě netušili, jak moc budou muset zabojovat, aby svůj slib splnili. Zejména v sedmé etapě, kdy je postihlo znovu několik problémů. „Vždycky říkám, jakým peklem jsme si prošli, ale sedmá etapa byla pro nás ta nejnáročnější. Právem byla označovaná jako největší výzva Dakaru,“ přiznal Ouředníček.

„Začátek etapy byl v pořádku a všechno se zdálo být fajn. Po několika kilometrech jsme ale najeli do hluboké řeky a Ford Ranger přestal jet. Pomáhal jsem tomu spojkou, ale po dalších pár kilometrech spojka přestala fungovat. Vypadalo to pro nás na konec Dakaru. Po několika hodinách přijel asistenční kamion. S pomocí Mathiase Behringera se nám podařilo spojku vyměnit. Nabrali jsme ale obrovskou časovou ztrátu a byli jsme úplně poslední,“ kroutil hlavou.

Posádka South Racing dokonce zvažovala, že najde nocleh a na trati přenocuje. „Ale nedalo nám to! V naprosté tmě jsme v noci chodili po poušti, svítili si baterkami a hledali jsme správný směr. Potom jsme konečně našli stopy celé rallye a podařilo se nám tam projet přes širokou silnici. Jeli jsme po stopách vyjetých předchozími auty, ale před námi bylo ještě 350 km v úplné tmě.“

Pak ale Ford Ranger zapadl ve velké louži, naštěstí ho vytáhl pořadatelský kamion. „Sáhli jsme si na úplné dno, jsme totálně vyčerpaní, ale snažili jsme se udělat všechno proto, abychom mohli pokračovat,“ dodal Ouředníček.

Po krátkém oddychu nastoupila posádka do nejdelší etapy mezi městy Uyuni a Tupiza, která obsahovala jednu z nejdelších rychlostních zkoušek celé Rallye Dakar v délce 498 kilometrů. Ještě před jejím startem dostala čtyřhodinovou penalizaci za pozdní návrat. V ní se naštěstí tentokrát větším problémům vyhnula a posunula se na čtyřicátou pozici.
Desátá etapa vede už po argentinském území ze Salty do Belému a měří 424 km. Na závodníky pak čeká test o délce 373 km. I tentokrát se dostanou do výšky přes tři tisíce metrů, tři čtvrtiny trati vedou po písku.

Autor: Pavel Mikeš

16.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič autobusu 20 000 Kč

Řidiči autobusů v dálkové přepravě osob Řidič autobusové dopravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Místo výkonu práce Pelhřimov, Humpolec a pracoviště zaměstnavatele v rámci jeho organizačních jednotek, Požadujeme: ŘP sk. D, profesní průkaz, digitální kartu, psychologické vyšetření, zdravotní způsobilost k řízení autobusu, trestní bezúhonnost, Nabízíme: pracovní smlouvu na dobu neurčitou, garantovaný výplatní termín 14. den v měsíci, moderní vozový park Mercedes-Benz, Firemní benefity: zdarma doprava autobusy společnosti pro Vás i celou rodinu, mobilní volání v rámci zvolených 6 čísel zdarma, firemní pojištění odpovednosti za škodu, stabilizační půjčku a další.. Pracoviště: Icom transport a.s. - pracoviště humpolec, Lnářská, č.p. 498, 396 01 Humpolec. Informace: Miroslav Bartoška, +420 602 528 630.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 22 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Preferujeme osobní kontakt v pracovních dnech: 8:00 - 14:00 hod. Telefonický kontakt možný ve stejném časovém intervalu., Práce svým charakterem vhodná spíše pro muže - fyzická zdatnost podmínkou.. Pracoviště: Billa, spol. s r.o. - provozovna humpolec, Na Kasárnách, č.p. 1632, 396 01 Humpolec. Informace: Alžběta Popovská, +420 725 206 407.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič autobusu 20 000 Kč

Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají Řidič autobusové dopravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Místo výkonu práce Pelhřimov, Humpolec a pracoviště zaměstnavatele v rámci jeho organizačních jednotek, Požadujeme: ŘP sk. D, profesní průkaz, digitální kartu, platné psychologické vyšetření, zdravotní způsobilost k řízení autobusu, trestní bezúhonnost., Nabízíme: zvláštní prémie, stabilizační půjčku, spořící pojištění, firemní pojištění odpovědnosti za škodu, moderní vozový park., Osobní pohovory: uterý až čtvrtek 8:00 - 11:00 hod., ICOM transport a.s. , Pod Náspem č.p. 2437, 393 01 Pelhřimov. Pracoviště: Icom transport a.s. pracoviště pelhřimov, Pod Náspem, č.p. 2437, 393 01 Pelhřimov. Informace: Simona Bajgarová, +420 606 773 222.

Výroba - Výroba Montážní dělník 15 000 Kč

Montážní dělníci výrobků z ostatních materiálů Operátor výroby - kontrola kvality. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Náplň práce: manipulace s vyrobenými díly, obsluha výrobních zařízení, kontrola kvality., , Požadujeme: spolehlivost, manuální zručnost, zodpovědnost za kvalitu práce., , NUTNÝ TELEFONICKÝ NEBO E-MAIL KONTAKT PŘEDEM!. Pracoviště: Sqs sorting and quality services s.r.o. - pracoviště žirovnice, Tyršova, č.p. 707, 394 68 Žirovnice. Informace: Simona Stuchlíková, +420 731 613 769.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Pravda vítězí: Výtvarná soutěž připomene dějiny

Taktické cvičení integrovaného záchranného systému s názvem Horizont 2018 v Kamenici nad Lipou.
34

Hromadná dopravní nehoda. Takovou podobu mělo cvičení záchranářů v Kamenici

Pelhřimov v sobotu čeká Běh pro úsměv. Přinese i uzavírky

Pelhřimov – Které lokality Pelhřimova zůstanou v sobotu 26. května z důvodu chystaného Běhu pro úsměv pro řidiče uzavřené, je již jasně stanovené. První uzavírky se navíc objeví hned v ranních hodinách.

Most přes říčku Bělou v Pelhřimově už roste

Pelhřimov - Druhým měsícem pokračují práce na rekonstrukci mostu přes říčku Bělou v lokalitě Na Obci v Pelhřimově. Vzhledem k tomu, že starý most byl ve špatném technickém stavu, došlo k jeho zásadní rekonstrukci s výměnou nosné konstrukce.

Žlutooranžové vějíře mají chuť podobnou kuřecímu řízku

Vysočina – Poněkud jedovatě vyhlížející žlutooranžová chorošovitá houba, kterou je možné právě v těchto dnech sbírat na listnatých stromech, překvapí mimořádně výtečnou chutí.

Malí umělci oživí uměním města na Vysočině

Vysočina – Opět po roce se i žáci vysočinských základních uměleckých škol (ZUŠ) budou veřejnosti prezentovat své umělecké dovednosti v rámci celostátního projektu ZUŠ Open. Letos se do druhého ročníku tohoto projektu zapojilo sedmnáct uměleckých škol z Vysočiny. Své nadání mladí umělci předvedou na netradičních místech, ale i v budovách škol. To všechno už tento čtvrtek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT