„Tahle rallye je rychlá, extrémně rychlá,“ nechal se slyšet jeden z českých top jezdců Roman Kresta. O bezpečnosti však nemluvil.

To zkušený kladenský pilot Jiří Vlček si servítky nebral. „Horácká rallye byla jen o rychlosti a množství ujetých kilometrů. V itineráři bylo hodně rovinek delších sto metrů. To znamená, že se auta řítí obrovskou rychlostí do zatáček. Měl by být větší důraz na techniku.“

Ředitel Horácké rallye Miloš Morávek přidává pohled z druhé strany. „Víme, že tratě na Horácké rallye jsou rychlejší než třeba na Barumce nebo na Bohemce. To je všeobecně známé. My jsme ale vždycky dali na názory jezdců. Zrovna o této erzetě jsme s nimi minulou středu na setkání diskutovali a na jejich přání jsme ji o poslední kilometr zkrátili. Bylo to ale z důvodů, aby nedošlo na vymleté trati k technickým závadám. O nebezpečnosti nebyl řeč.“

K samotnému incidentu se Morávek zatím vyjadřovat nechce. „Počkám na závěr vyšetřování. Incident řeší i příslušné komise.“

„Věc je v šetření, ale informace ještě momentálně nejsou k dispozici,“ uvádí Jana Kroutilová z jihlavské policie. Vyšetřování je zatím ve fázi sběru informací, řád rallye se totiž řídí jinými pravidly než klasický silniční provoz.

Fotodokumentace a další fakta pořadatelé z Autoklubu elektrárna Dukovany rovněž zaslali na posouzení do Paříže, kde sídlí ústředí Mezinárodní automobilové federace.

Jezdci dříve tratě testovali

Třebíč/Jihlava/ Ředitel Horácké rallye Miloš Morávek se ocitl v nezáviděníhodné situaci. S pořadatelským štábem čelí kritice, že některé úseky erzet byly příliš rychlé, a tím pádem se zvýšilo riziko pro jezdce. Hlasy umocnila tragická havárie.

Někteří jezdci si stěžovali, že Horácká rallye je příliš rychlá a nebezpečná. Na přestřes přišla hlavně osudná třináctá zkouška…

Počkám na závěry vyšetřování. My jsme se ale s jezdci speciálně o nové erzetě Brtnice – Kamenička bavili. Na jejich popud jsme ji zkrátili. Jednalo se ale úsek před cílem, kde se jim nelíbila rozbitá místní komunikace před zemědělským družstvem. O nebezpečnosti nebyla řeč. Pokud měli výhrady, očekávali jsme od nich jiný postup. To znamená, že to řeknou řediteli závodu nebo jejich zástupci. Na středeční schůzce mohli říct všechny své připomínky, to se ale nestalo.

Můžu to pochopit tak, že pokud by závodníci urgovali její zrušení z důvodu nebezpečnosti, tak byste jim vyhověli?

Minimálně bychom o tom určitě dlouho diskutovali. Víme, že tratě Horácké rallye jsou rychlejší. To je všeobecně známé. My jsme ale vždycky na názor jezdců dali. Více než někde jinde.

Popište, prosím, jak probíhá výběr tratí…?

Standardním způsobem. Vytipujeme si trať a dáme ji ke schválení od Policie České republiky a dalších jednotlivých úřadů. Samozřejmě ji schvaluje i komise z rallye, bezpečnostní činovníci i sporťáci.

Projede si také tratě někdo v ostrém závodním tempu? Myslím závodníky, třeba i bývalé, aby je mohl posoudit?

My jsme jezdce dříve dokonce oslovovali. Ale potom jsme byli nařčeni, že jsme je zvýhodňovali a mohli si tak na nich zatrénovat. Takže jsme od toho ustoupili. Jezdci byli sami proti sobě.