Motoristické podniky neustále obchází strašák v podobě smrtelných nehod. Naposledy udeřilo před týdnem na Havlíčkobrodsku. Teď se jede v Pelhřimově. „Pro bezpečnost jsme udělali všechno, co se jen udělat dá. Přesto si nikdo nedovede představit, jak obrovský strach mám,“ nezapíral nejistotu hlavní pořadatel celovíkendového motoristického svátku Richard Gnojek.

Nejlepší záchranář je ten bez práce

Trať vrchařského závodu je suverénně nejsledovanějšími třemi kilometry asfaltu v okrese. Stromy jsou obložené balíky slámy a pětistovkou pneumatik, v zákrutách před Putimovem stojí zdvojená svodidla.

Záchranáři budou ve střehu hned na dvou stanovištích. Podařilo se zajistit i speciálně vyškoleného záchranáře, který dovede vyprostit jezdce z auta vybaveného rámem. „Jenže ve chvíli, kdy bude mít práci, už je to špatně,“ zdůraznil Gnojek.

Ten se navíc musel na poslední chvíli smířit s nepříjemnou zprávou. Promotér seriálu Berg Trophy, jehož součástí víkendový podnik je, se ve čtvrtek rozhodl vyjmout závod z šampionátu středoevropské zóny. V Pelhřimově se nakonec pojede „jen“ mezinárodní volný závod.

Důvodem je nekvalitní asfalt ve střední části trati. Ten se hodí spíše pro závody horských kol než pro neodpružené formule, jejichž piloti sedí tři centimetry nad zemí.

„Špatné, moc špatné,“ neskrýval rozpaky už při úterní obhlídce terénu bezpečnostní komisař Miroslav Bartl. „Poskakuje tam i řadové auto. Speciály se sníženým podvozkem na tom moc držet nebudou,“ vraštil čelo promotér Berg Trophy Stanislav Firtl.

Jeho rozhodnutí znamená jediné. V Pelhřimově se pojede, ale bez nejlepších posádek. Ani dokonalý asfalt by ale co do bezpečnosti beztak nevyřešil otazník nejdůležitější.

Tím je lidský faktor, jehož selhání nelze úplně vyloučit. „S jezdci neustále mluvíme, připomínáme jim, ať si počínají rozumně. Jenže některým borcům se prostě v hlavě něco změní v okamžiku, kdy na ni nasadí závodnickou přilbu. Vidí před sebou jenom vítězství. Přitom riskují, že prohrají úplně všechno,“ pokrčil rameny Gnojek.

Siláci bez rámu

Dvojnásobně opatrně by si měli na trati počínat jezdci třídy S+2000. Jedná se o takzvanou hobby soutěž, v níž smí startovat i auta bez vyztužovacího rámu. Ten v případě karambolu výrazně zvyšuje šance posádky na přežití.

Na startu se přitom objeví mezi devatenáctkou takových aut i Subaru Impreza GT či Mitsubishi Lancer EVO X. Tyto japonské sporťáky sjely jako polozávodní náčiní už z výrobní linky.

Na startovní listině této „bezrámové“ třídy figuruje i jméno zkušeného rallye pilota Petra Vilímka. „Závodění je hodně o pudu sebezáchovy. Dnešní mladí kluci jej podle mě mají posunutý o kus dále než my. Záleží ale i na zkušenostech a určitém nadhledu. Pokud se někdo nahrne do šikany dvoustovkou, říká si o malér,“ pravil hornocerekvický závodník, který se popere s převýšením za volantem „tréninkového“ mitsubishi. „Chci se hlavně pobavit. Je to zajímavá akce, zase něco trochu jiného než rallye,“ dodal Vilímek.

Rozumně by se měli chovat i diváci. Pořadatelé to vyřešili s poučením o bezpečnostních opatřeních šalamounsky.

Lidé o pravidlech chování dobře vědí

Vstupenkou na letošní závody ustanovili samotný program. A vůbec první, na co člověk při jeho pročítání narazí, jsou pravidla chování pro návštěvníky závodu.

Lidé alespoň základní ponětí o tom, co se smí a co ne, mají. „Rozhodně bych si nestoupl hned na kraj zatáčky. Auta jsou obrovsky výkonná, vyletět z dráhy mohou skoro kdekoliv,“ řekl fanoušek rychlých aut Luboš Okrouhlý.

Pavel Havelka by hledal pokud možno vyvýšené místo. „Podle mě zná zásady bezpečnosti každý, koho auta trochu zajímají. Jde ale o to, aby se diváci podle toho také chovali,“ připomněl Havelka.

Zábava pro všechny

Nic jiného si nepřeje ani Gnojek. „Pelhřimovský kopec stejně jako rallye děláme v první řadě pro pobavení jezdců i lidí. Pokud se všichni rozjedou domů ve zdraví a spokojeni, budu spokojený i já,“ uzavřel přáním ředitel celovíkendového závodu.

Ten začíná v Křemešnické ulici v sobotu i v neděli tréninkovými jízdami již v půl osmé ráno. Samotné závody startují pokaždé ve 13 hodin, vavříny se budou rozdávat od šesti.

Výjezd z města křemešnickým směrem bude zcela uzavřený, motoristé mířící na pouť do Sázavy mohou využít dobře značené objížďky přes Řemenov.

Jak si bez rizika užít závodů do vrchu
– nestůjte na únikových cestách a na vyznačených nebezpečných místech
– vyvarujte se míst pod úrovní tratě, uvnitř zatáčky či před hradbou stromů
– udržujte dostatečný odstup od tratě, místo musí být rychle opustitelné
– během závodů nepřebíhejte silnici
– neházejte na trať žádné předměty, mohli byste tím ohrozit bezpečí jezdců
– dávejte obzvláště dobrý pozor na své děti, nepouštějte je z dohledu
– nevoďte na závody psy, zabezpečte i veškerá domácí zvířata
– uposlechněte pokynů pořadatelů