Na likvidaci těchto mimořádných událostí se nejčastěji podílela jednotka profesionálních hasičů ze stanice Humpolec, která vyjela na D1 celkem čtyřiapadesátkrát. Devětačtyřicet zásahů měli profesionální hasiči ze stanice Velké Meziříčí, sedmatřicet jihlavští profesionální hasiči a šestnáct profesionální hasiči z Velké Bíteše.

Dopravní nehody

Směr Brno

Ve směru na Brno docházelo nejčastěji k dopravním nehodám v úseku od 119. km po 134. km (úsek Velký Beranov – Měřín). Od začátku roku zde evidujeme jedenáct dopravních nehod. Druhým úsekem, byl úsek od 103,5 km po 112. km (úsek Větrný Jeníkov – Jihlava), k dopravní nehodě zde došlo desetkrát.

Výběr z událostí

Ve středu 23. 4. 2008 ve 12:29 hodin byla na Krajské operační a informační středisko HZS kraje Vysočina ohlášena dopravní nehoda na 125 km dálnice D1 ve směru na Brno. K události vyjeli profesionální hasiči ze stanice Jihlava. Dopravní nehoda byla nalezena na 129 km ve směru na Brno – jednalo se o nehodu osobního automobilu Škoda Octavia, které skončilo v pravém příkopě. Zraněného řidiče ošetřila zdravotnická záchranná služba a následně jej transportovala k ošetření do nemocnice. Hasiči u havarovaného automobilu odpojili akumulátor a opravili vypouštěcí šroub oleje, aby nedošlo k jeho úniku. Před jednou hodinou odpolední byla dálnice D1 ve směru na Brno na pár minut zcela uzavřena z důvodu likvidačních prací a vyprošťování vozidla. Na místě probíhala spolupráce s SSÚD Velký Beranov a Policií ČR, které bylo v 13:24 hodin místo události předáno a jednotka hasičů se vrátila na základnu.


Směr Praha

Ve směru na Prahu docházelo k dopravním nehodám nejčastěji v úsecích od 134. km po 119. km (úsek Měřín – Velký Beranov) a od 91. km po 82,5 km (úsek Humpolec – Koberovice ). Každý z těchto úseků si vyžádal sedm dopravních nehod.


Největší hromadná nehoda na D1

Čtvrtek 20. března 2008

V 10.01 hod oznamuje volající na linku tísňového volání 112 Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina hromadnou dopravní nehodu na 100. km dálnice D1 ve směru na Prahu. Dle prvotních informací, které hasiči získávají se má jedna o několik desítek havarovaných automobilů. Na 100. km dálnice proto vyjíždějí okamžitě profesionální hasiči ze stanice Jihlava, Humpolec, Havlíčkův Brod a v rámci mezikrajské pomoci také profesionálové ze Zruče nad Sázavou.

V 10:24 hod byla nahlášena dopravní nehoda na 127. km dálnice D1 ve směru na Brno. Na pomoc havarovaným automobilům jsou vyslány jednotky ze stanice Velké Meziříčí a Velká Bíteš.

Dálnice D1 se stává neprůjezdnou od 91. do 130. km v obou směrech. Na místě se začínají vytvářet kolony. V těchto kolonách dochází k sérii dalších dopravních nehod. Přibližně stopadesát záchranářů ( hasiči, policisté, zdravotníci a další ) se snaží pomoci zraněným. Na místo přilétají dva vrtulníky LZS a ihned transportují zraněné do nemocnic. ZZS má na místě 12 sanitních vozů.

Hasiči na místo vysílají týlový kontejner, který vytváří zázemí pro zasahující záchranáře. Pro osádky havarovaných vozidel je přistaven autobus, ve kterém jsou k dispozici deky, spacáky, horký čaj a minerálky.

Krajské operační a informační středisko HZS kraje Vysočina vyčleňuje linku s číslem 950 270 101, na kterou mohou lidé z dálnice volat pokud jim dochází palivo, tekutiny, léky nebo mají jiné problémy.

Hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil svolává pracovní skupinu Doprava krizového štábu kraje Vysočina. Tato skupina složená ze všech složek IZS a ostatních organizací, které na dálnici zasahují začala zasedat v přesné poledne v prostorách HZS kraje Vysočina.

Ve 12:37 hod ohlašuje ZZS ukončení prvotních záchranných prací a bilancuje. Třicet zraněných z tohoto počtu 6 těžce. Všichni ranění byli dopraveni do nemocnic. Policie ČR upřesňuje počet havarovaných automobilů – konečné číslo je 116.

15:00 hod na jednání pracovní skupiny přichází ministr vnitra Ivan Langer v doprovodu generálního ředitele HZS ČR Miroslava Štěpána.

15:15 hod je zprovozněna část dálnice od 110. do 100. km ve směru na Prahu. Osobní automobily jsou vyváděny přes odstraněná svodidla. Pro výjezd je určen exit 112 – Pávov.

16:45 hod po 112 km dálnice D1 je zprůjezdněn i jeden jízdní pruh směrem na Brno.

20:37 hod hasiči předávají médiím zprávu- „Dálnice D1 je v obou jízdních směrech – Praha i Brno, vždy v jednom jízdním pruhu, s maximální opatrností průjezdná“.


Pátek 21.03.2008

Od 02:00 hod ve směru na Brno D1 průjezdná ve dvou jízdních pruzích
Od 03:00 hod ve směru na Prahu D1 průjezdná ve dvou jízdních pruzích

Pohled hasičů

Hasiči, kterých bylo na dálnici nasazeno více než čtyřicet, zažili velmi fyzicky i psychicky náročný zásah. Poslední jednotky opouštěly místo nehody po půlnoci. Celkem hasiči z havarovaných vozidel vyprostili za pomoci hydraulického zařízení 8 zraněných, které předali do péče ZZS. Autobus, který byl na místo přistaven pro osádky havarovaných vozidel, využilo několik desítek lidí. Hasiči na místě rozdali přibližně 400 l čaje a dalších tekutin. K dispozici bylo dvacet kusů spacích pytlů a dvacet kusů dek. Na zřízenou telefonní linku 950 270 101 volalo na dvě desítky lidí s nejrůznějšími dotazy. Ředitel HZS kraje Vysočina společně s náměstkem pro úsek IZS a OŘ v nočních hodinách rozeslal všem zasahujícím hasičům poděkování za jejich práci na dálnici.

Požáry

Směr Brno

Dva požáry si vyžádaly od začátku roku tyto úseky – 66. km po 74,5 km (úsek Loket – Hořice), 82,5 km po 91. km (Koberovice-Humpolec) a 153,5 km po 162. km (Lhotka – Velká Bíteš).

Výběr z událostí


5. ledna 2008 v 04:47 hodin byl na tísňovou linku 112 oznámen požár nákladního automobilu na parkovišti u dálnice D1 na 89 km ve směru na Brno. Na místo vyjeli profesionální a dobrovolní hasiči z Humpolce a dobrovolní hasiči ze Želiva. Při příjezdu první jednotky na místo události byl již celý kamión s návěsem plným celulózy v plamenech. Hasiči požár likvidovali pomocí jednoho vysokotlaku a 3 C proudů. K hašení hasiči používali vodu a pěnu. Celý náklad – svitky celulózy – musel být postupně rozebírán a dohašován. Hasiči z kamiónu odčerpali zbylou naftu. Protože se jednalo o maďarský kamion, hasiči na místo dovezli tlumočníka k lepší komunikaci mezi řidičem a zasahujícími jednotkami. Při požáru nebyl nikdo zraněn. Na hasicí práce bylo použito cca 250 l pěnidla. Škoda způsobená požárem byla předběžně vyčíslena na 2.500.000 Kč. Příčinou požáru byla technická závada.


Směr Praha

Rovněž v úseku od 134. km po 119. km (Měřín – Velký Beranov) došlo ke dvěma požárům.


Petra Musilová
tisková mluvčí
HZS kraje Vysočina