Nejvíce cyklisté bourají na Žďársku, naopak nejvzornější cyklisté jsou z Havlíčkobrodska. „Celkem policisté šetřili 29 dopravních nehod, na nichž měli účast cyklisté. Při těchto nehodách byla jedna osoba usmrcena a 26 cyklistů bylo při nehodách zraněno lehce. Pouze dva cyklisté neutrpěli při dopravní nehodě žádnou újmu na zdraví,“ informoval vrchní policejní inspektor David Hron.

Tragická dopravní nehoda se stala koncem května ve Žďáře nad Sázavou. „Devadesátiletý cyklista jel na jízdním kole po místní komunikaci ulice Chelčického směrem ke křižovatce silnice druhé třídy číslo 353, přičemž v prostoru křižovatky nedal přednost v jízdě dvaatřicetiletému řidiči nákladního vozidla jedoucímu po hlavní pozemní komunikaci. Při dopravní nehodě došlo k těžkému zranění cyklisty, který byl transportován leteckou záchrannou službou do nemocničního zařízení, kde na následky zranění podlehl,“ sdělil Hron.

Téměř dvoutunová ocelová loutka rytíře, která vznikla z iniciativy kováře Petra Píši.
Na rekordmanský festival zavítala obří ocelová loutka

Ačkoliv dechová zkouška byla v tomto případě negativní, pití alkoholu patří mezi časté prohřešky milovníků cyklistiky. „Cyklisté si mnohdy neuvědomují, že i oni jsou účastníky silničního provozu a nesmí tedy řídit pod vlivem alkoholu,“ poznamenal Hron. „Za jízdu na kole pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky hrozí pokuta v rozmezí dvou a půl až padesáti tisíc korun. V krajním případě hrozí trest odnětí svobody ve výši až tří let,” upozornila advokátka Alice Kubíčková z LP Legal.

Dále sportovci zapomínají i na bezpečnostní prvky. „Cyklisté nejsou dostatečně anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky. Často zapomínají na svoji bezpečnost a vyjíždějí na kole bez řádného vybavení, zejména bez osvětlení jízdního kola. Jsou pak rizikem nejen sami pro sebe, ale především pro ostatní řidiče, kteří cyklistu na silnici spatří na poslední chvíli, kdy už bývá často velice obtížně dokázat na vzniklou situaci adekvátně zareagovat. S výbavou jízdního kola také úzce souvisí vybavení cyklisty. Nesmíme zapomenout, že cyklista mladší 18 let musí za jízdy použít ochranou přilbu schváleného typu,“ upozornil Hron.

Bezpečnost cyklistů patří mezi hlavní priority vysočinských dopravních policistů. „Proto také v letošním roce budou pokračovat nejrůznější dopravně bezpečnostní akce zaměřené na viditelnost a bezpečnost účastníků silničního provozu. Do dopravně bezpečnostních akcí budou zapojeni především dopravní policisté, kteří se budou v rámci kontrol zaměřovat především na cyklisty, zdali dodržují všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích,“ prozradil Hron.