Za letu mu vysadily motory, piloti jej navedli nad neobydlenou zónu a oba se katapultovali, čímž si zachránili život. Letadlo nevybuchlo, zůstalo vpodstatě vcelku.


“Byla jsem venku s matkou a díváme se, že letí cvičné vojenské letadlo strašně nízko, fakt úplně hodně. Navíc bez zvuku, bez motorů. Zůstaly jsme na to koukat a já ještě říkám – doufám, že nespadne. Pak se to letadlo trochu naklonilo, zablesklo se z něj, najednou se vystřelili ti dva piloti na oranžových padácích, mimochodem byly to obrovské rány. A pak všechno zmizelo z dohledu,“ popsala svůj netradiční zážitek sestra biskupického starosty Radka Maštalíře.


„Byly to dvě rány, jako obrovské dělobuchy. A pak ticho. Tak jsem se začal pídit, co se děje. A prý za vsí na kraj lesa směrem na Pulkov spadl Albatros z vojenské základny v Náměšti,“ vylíčil biskupický obyvatel Jaromír Kočí.


V tu chvíli se o tom dozvěděl i starosta Maštalíř. „Sbalil jsem kluka, co dělá taky u armády a utíkali jsme směrem pádu letadla. Volal jsem cestou sto dvanáctku. Když jsme tam doběhli, bylo to mimochodem na kraji lesa asi dvě sta metrů od Pulkova, kousek od silnice, tak už jsme našli jen padáky a odlítal vojenský vrtulník. Hodně rychle ty piloty našel. Padáky byly velmi blízko letadla. Muselo po tom katapultování rychle jít k zemi, protože je to i kousek za Biskupicemi. Jeden pilot se toho padáku zbavil hned, druhý ho chvíli táhnul terénem. Nikde nebyla krev nebo tak něco, nebyli zranění,“ sdělil Deníku starosta. Podle něj byl všude cítit silný zápach leteckého petroleje, pozemek nebyl nijak zvlášť zdevastovaný. „Patří to jednomu Pražákovi, ale místní člověk to tam má v nájmu. To letadlo je vcelku, nejsou ani nijak moc polámané stromy. Jen zemina bude dost kontaminovaná. Bude potřeba ji totálně do hloubky vybagrovat,“ doplnil Maštalíř.


Místní lidi hned volali na tísňovou linku. Během chvíle začala podle slov Kočího nad obcí kroužit vojenská helikoptéra.


„Jednalo se o vrtulník Mi-24 také z náměšťské základny. Ten transportoval oba piloty zpět na základnu, kde prošli lékařskou prohlídkou. Jsou v pořádku. Oba jsou zkušení piloti první třídy,“ informovala mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.


Velmi rychle dorazili též hasiči ze širokého okolí, z letounu zůstaly pouze trosky. „Zprávu jsme obdrželi ve 14.52 hodin. Na místo vyjela naše jednotka z Hrotovic. Jeli tam i hasiči z Jaroměřic, Budějovic, z vojenské základny, z Rouchovan a z jihomoravských Jevišovic,“ konstatoval velitel hrotovických a moravskobudějovic­kých hasičů Michal Škoda.


Mluvčí Růžičková sdělila, že pilotům dle prvotních poznatků vysadily motory. Podle informací, které má Deník k dispozici, se jednalo o vojenské letadlo staré zhruba patnáct, dvacet let.


Na místo neštěstí se ihned vydal náčelník Generálního štábu Vlastimil Picek, byl tam v krátkém časovém úseku. Nehodu bude šetřit vojenská a republiková policie a inspekce ministerstva obrany.


„Za chvíli to tu vypadalo jak v Afghánistánu, kroužily tu vojenské vrtulníky, vojáci a policie zavřeli cestu na Pulkov, lidi se tam neměli jak dostat. Pak se dokonce srazil linkový autobus se zásahovým autem, tak to tu policajti vyšetřovali. Nakonec lidi z Pulkova začali pouštět,“ dodal starosta.


Černá skříňka byla nalezena po sedmé hodině večer. Vyšetřování na místě nehody bude pokračovat. Cvičný letoun bude převezen – podle zatím dostupných informací – na základnu Sedlec – Vícenice. Na místě jsou nákladní auta.

V Česku se od roku 1996 stalo 15 havárií vojenských letadel, z toho osm na území kraje Vysočina. Nejvíc nehod bylo právě na Třebíčsku.

Letos v červenci se vojenský cvičný letoun L-39 Albatros zřítil u Holic na Pardubicku. Podle inspekce ministra obrany způsobila nehodu technická závada motoru. Šlo o běžný cvičný let nováčka se zkušeným instruktorem. Motor letadla začal hořet, oheň se rozšířil do kabiny a zasáhl přístroje. Letadlo bylo po dopadu zničeno, oba piloti se stačili katapultovat a utrpěli jen lehká zranění.

Jiná známá nehoda proudových letounů L-39 se stala v září 2007, kdy o sebe křídly zavadily dva stroje vracející se ze Dne NATO v Mošnově. Piloti s poškozenými stroji přistáli bez problémů, nikdo nebyl zraněn. Kvůli nehodě platil několik dní zákaz cvičných letů proudových bojových letounů. Tragické následky měla havárie letadla L-39 Albatros 1. srpna 2001 nedaleko Pelhřimova, kdy při nehodě pilot zahynul.

Na území Třebíčska se pak přihodilo jedno z vůbec největších neštěstí v historii armádního létání u nás.

V roce 1972 se zřítil vojenský vrtulník u obce Rudíkov. Havárii tehdy nepřežilo deset lidí.

HANA JAKUBCOVÁ
ČTK