Všechny tyto incidenty mají jedno společné. Došlo k nim v posledních osmi letech v ulicích nebo v blízkosti měst na Pelhřimovsku a figurovali 
v nich chodci.

Jak uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková, na Pelhřimovsku bylo takových nehod jenom v minulém roce 129. Přehled všech dopravních nehod, v nichž v posledních osmi letech sehráli svou roli i chodci, je k nalezení na webových stránkách Českého rozhlasu.

Jeho zaměstnanci totiž na základě dat Ministerstva dopravy vytvořili přehlednou mapu území celé České republiky, v níž jsou zakreslena všechna místa, kde došlo k nějaké takové nehodě. Různými barvami jsou pak zaneseny smrtelné nehody, nehody 
s těžkými a lehkými zraněními či nehody, které se obešly bez zranění zúčastněných.

Ke každému takto vyznačenému bodu je navíc připojena krátká informace o tom, za jakých podmínek k nehodě došlo. Lze se v ní také dočíst, jestli byl při nehodě na vině chodec, nebo řidič a zda měl někdo ze zúčastněných v krvi alkohol.

V přehledu lze přirozeně najít i Pelhřimovsko. V posledních osmi letech u nás došlo ke třem smrtelným nehodám. Všechny se staly v Humpolci a jeho okolí. Ke dvěma 
z nich došlo za tmy na blízké dálnici D1.

Jedna se ale stala přímo 
v centru Humpolce. Došlo k ní u vjezdu na Dolní náměstí. Na vině byl řidič, který nehodu způsobil při couvání. Těžká zranění si pak odnesli lidé 
z nehod v ulicích Masarykovy, Fügnerovy nebo Školní.

Pelhřimov během sledované doby nebyl svědkem žádné nehody s tragickým koncem. Došlo v něm ale zhruba k padesátce nehod, v nichž lidé utrpěli těžká nebo lehká zranění.

Mezi nejnebezpečnější ulice v Pelhřimově patří ty v okolí Strachovských rybníků. Značné množství nehod, které skončily těžkým zraněním, se odehrálo i v ulicích Pražská, třída Legií nebo Friedova.

Jedná se o ulice, v nichž se denně pohybují stovky dětí. Pelhřimovská policie o nebezpečných ulicích podle policejní mluvčí Moniky Pátkové ví a nad bezpečností tam provádí dohled.

„Už několik let vždy ráno dohlížíme nad bezpečným přecházením školáků. Od té doby, co jsme s tím začali, je pohyb dětí v těchto místech určitě bezpečnější. Řidiči jsou totiž ostražitější, když vidí policisty u přechodů," uvedla Pátková.

Nehody s těžkými zraněními ale rozhodně nejsou pouze výsadou měst. K jedné takové došlo například i v Čížkově. Obcí vede rovná hlavní silnice a řidiči tam podle starosty Miloslava Zemana nedodržují předepsanou padesátku. „Snažil jsem se tam zřídit i přechod, ale je to nerealizovatelné. Silnice je široká a musel by se na ní dělat ostrůvek," dodal Zeman.

Ve většině případů jsou na vině řidiči. Asi třetinu nehod ale zavinili chodci. Z této třetiny se pak zhruba 30 procent nehod odehrálo na přechodech pro chodce. Podle Pátkové to může být způsobeno i tím, že chodci se mylně domnívají, že mají absolutní přednost.

„V zákoně stojí, že řidič musí umožnit chodci bezpečně přejít, to ale neznamená, že mají chodci absolutní přednost. Neměli by přecházet, aniž by se rozhlédli a ujistili se tak, že je řidič registruje," uzavřela Pátková.

Karolína Hovorková