Obětí by možná nemuselo být tolik, kdyby úředníci rychleji reagovali na rady policistů. Ti se mnohdy marně snaží upozornit na nebezpečné křižovatky a úseky. Změny ale přijdou, až když se stane tragédie.

„Když se stane smrtelná nehoda, okamžitě vyhodnocujeme, proč se to v daném místě muselo stát. Pokud zjistíme, že je potřeba místo lépe označit, tak kontaktujeme pověřené úřady a podáváme návrhy na konkrétní změny. Ty ale mnohdy trvají měsíce,“ nastínil problém krajský policejní dopravní inženýr Zbyněk Augustín z Jihlavy.

Ještě před pár měsíci byla velmi nebezpečnou křižovatka u Lipiny na Jihlavsku. Nedaleko Jamného a Zhoře se zde kříží silnice druhé třídy Jihlava – Žďár nad Sázavou a silnice vedoucí z Třebíče na Polnou a Přibyslav.

Loni se zde stala smrtelná dopravní nehoda. Nepozorná řidička přehlédla, že má dávat přednost, a vjela na hlavní silnici, kde ji srazil kamion. Řidička přežila, ale spolujezdkyně ne. „Úpravy, které jsme tam navrhovali už před tím, vznikly až po této nehodě,“ podotkl Zbyněk Augustin.

Podle něj jsou to nejzásadnější změny svého druhu v celém loňském roce na silnicích kraje. Kromě zvýraznění stopky jsou v místě takzvané psychologické brzdy (pruhy) a jsou prořezány větve stromů. Na hlavní silnici je snížena rychlost na sedmdesát a nově je tam i zákaz předjíždění. „Od té doby tam žádný problém nebyl,“ konstatoval Augustin.

Mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová říká, že v případě této křižovatky zafungoval nejméně pružně trh. „Povolení dopravního značení přišlo rychleji než značky,“ vysvětila, proč nemohli nové značení instalovat rychleji.

U Kostelce se bude jezdit v kruhu

Mezi nebezpečné úseky stále patří i křižovatka ve tvaru písmene Y, na kterou narazí nedaleko Kostelce řidiči jedoucí od Jihlavy na Pelhřimov a Telč. Především hrozí strom, který stojí uprostřed ostrůvku. V loňském roce do něj narazil řidič a zemřel. Také zde policisté navrhují velké změny. Tou největší, která se uskuteční již brzy, je výstavba kruhového objezdu. Jde o poměrně revoluční rozhodnutí postavit kruh na rychlostní silnici.

Odborníci zvažovali, jestli bude lepší kruhový objezd, nebo křižovatka ve tvaru písmene T. „Kruhová křižovatka vyhovuje většímu počtu zainteresovaných partnerů. Stavět by se mělo začít příští rok,“ řekla Jitka Svatošová. Vzrostlý strom, který v křižovatce nyní stojí, není památný, a úředníci už dali souhlas k jeho pokácení. Podle policistů už měl být pokácen dávno. Kolem plánované kruhové křižovatky má být také zohledněna vhodná přírodní kulisa.

Stromy jsou problém i na jiných místech kraje. Asi největší na Pelhřimovsku. Policisté by na několika místech nejraději nechali kolem silnic vykácet celé aleje. „Jeden strom nic neřeší,“ upozornil Zbyněk Augustin. Dopravní inženýři zkoumali na Pelhřimovsku z loňských deseti smrtelných nehod čtyři, při nichž se tři lidé zabili po nárazu do stromu. Stalo se to u vlakového nádraží v Horní Cerekvi, Cetorazi, Putimově a nebezpečné stromy jsou také v Pacově. Policisté zatím navrhli v celém kraji udělat úpravy na celkem patnácti místech, kde se loni stala smrtelná nehoda.

Smrt v Česku, proces v Polsku

Některé viníky tragických nehod už policie obvinila z různých trestných činů. Jihlavští policisté to udělali u čtyř z jedenácti případů. V případě tragédie u Zhoře na Jihlavsku už padl i trest. Řidička dostala za smrt své spolujezdkyně podmínku.

Jedna z nejtragičtějších nehod se loni stala v březnu u Stonařova na Jihlavsku, kde havarovala řidička z Polska a při karambolu zemřelo osmileté dítě a další se zranilo. „Tento případ jsme poslali k dořešení kolegům do Polska,“ informoval jihlavský policista Radomír Němec.