Předchozí
1 z 5
Další

Petr Žák je učitel, sbormistr, dirigent i regenschori

Dvě desetiletí ovlivňuje hudební dění v regionu Petr Žák. Potkáváme se s ním jako se sbormistrem, varhaníkem i kantorem, který vede k muzicírování děti. Na konzervatoři studoval hru na varhany a na klavír, sbormistrovství a dirigování i sólový zpěv. A všem těmto interpretačním činnostem se stále aktivně věnuje. „Na sólový zpěv v poslední době už moc času nemám, ale občas i na něj dojde,“ říká Petr Žák. Na Základní umělecké škole v Pelhřimově začal učit v roce 2001. „Mám rád všechny hudební obory, jimž se věnuji, ale nejvíc dětí chodí na klavír. Hře na varhany učím v současnosti dvě děti. Tento obor vyžaduje jednak klavírní průpravu a pak také určité fyzické dispozice,“ povídá kantor Petr Žák.

Petr ŽákZdroj: Deník / Denisa Šimanová

V poslední době zformoval ve škole Žákovský školní orchestr, velké Ž v názvu napovídá, že učitel ze „zušky“ nepostrádá smysl pro humor. V závěru loňského roku spojil toto školní těleso s pelhřimovským sborem Záboj, v němž působí už deset let. Před rokem zůstal v Záboji jediným sbormistrem, na vydařených vánočních koncertech v pelhřimovském kostele svatého Víta byl tak dirigentem a sbormistrem současně. „V Záboji byly do loňského roku dva sbory, mužský a smíšený. Protože ale ubylo zpěváků-mužů, máme v tuto chvíli jen smíšený sbor. Uvidíme, jaká bude budoucnost,“ přemítá Petr Žák. O nejbližší budoucnosti Žákovského školního orchestru, kde působí děti a mladí muzikanti od zhruba devíti do osmnácti let, ale leccos prozradit může. Těleso se pilně připravuje na letošní ročník ministerských interpretačních soutěží, kde budou letos opět soutěžit školní orchestry.

Petr ŽákZdroj: Deník / Denisa Šimanová

Jako varhaník začínal Petr Žák v opatském a farním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Želivě dokonce už v roce 1999. „Vlastně díky tomu, že jsem začal hrát na varhany v želivském kostele, jsem se dostal jako učitel do pelhřimovské hudebky,“ uvědomuje si při přemítání nad svou muzikantskou kariérou. Také v Želivě začínal s mladými, první sbor stavěl na dětech z želivské základní školy. Postupně s želivskými nadšenci vytvořil spolek Musica Siloensis. „V rámci spolku působí jednak chrámový sbor v želivském kostele, ale spolek je podepsaný také pod organizací koncertů v klášteře,“ vysvětluje Petr Žák, v tuto chvíli jako předseda spolku Musica Silonesis. A rovněž jako regenschori v klášteře.

Petr ŽákZdroj: Deník / Denisa Šimanová

Jako varhaník si pochvaluje nedávnou důležitou investici, díky níž získal opatský kostel nové varhany. „Nové varhany jsou úžasné, je moc dobře, že se jimi podařilo ty staré, které už dosloužily, nahradit,“ zdůrazňuje varhaník Petr Žák. Vylepšené podmínky posílily možnosti interpretačních akcí, právě díky jim a kontaktům jezdí do Želiva muzicírovat členové významných pražských těles. Například houslista České filharmonie Petr Havlín nebo trumpetista z katedrály svatého Víta Josef Zámečník. „V těchto případech jde vlastně o spolupráci s kamarády,“ doplňuje Petr Žák.

Petr ŽákZdroj: Deník / Denisa Šimanová

Na varhany koncertuje i mimo Želiv, se jménem Petra Žáka se mohli milovníci vážné hudby setkat třeba na pozvánce na koncerty do Vyklantic, do Lukavce, či naposledy do Světlé nad Sázavou. „V každém kostele jsou samozřejmě trochu jiné varhany, někdy je třeba si zvláštnosti zvyknout. Nástroje jsou v kostelech v každém případě zajímavé, třeba ve Vyklanticích jsou malé barokní varhany, které jsou ovšem v celkem dobrém stavu, takže se na ně hrát pěkná hudba dá,“ ví z vlastních zkušeností varhaník. Když už byla zmínka o baroku, tak je na místě připomenout, že do repertoáru varhaníků ve 21. století nepatří jen tradiční chrámová a barokní hudba. „Sám jsem se dřív věnoval hlavně staré hudbě, ale v posledních letech se stále častěji na varhany hraje i soudobá hudba,“ dodává varhaník, sbormistr, dirigent i učitel hudby Petr Žák.

Petr ŽákZdroj: Deník / Denisa Šimanová