Expozice v městském muzeu představuje historii vysokých kol v Čechách a lidé na ní uvidí i jeden z nejzachovalejších výrobků smíchovské továrny Kohout, který vlastní kamenické muzeum. Výstava na zámku potrvá do 30. června.

Nově zrestaurované kolo bylo inspirací k uspořádání výstavy, řekl dnes ČTK ředitel muzea Jan Novotný. Továrna Kohout vyráběla vysoká kola od roku 1880 do roku 1891. Podle výrobního čísla 439 se dá předpokládat, že kamenické kolo pochází z roku 1885. Do sbírek muzea se dostalo v roce 1940, jako dar choti kamenického drogisty.

Na zámeckém nádvoří návštěvníci obdivovali desítku vysokých kol i odvážné muže, kteří na nich dokážou jezdit. Průměr velkého předního kola závisí na výšce majitele, může být i půldruhého metru. Ruční brzda slouží hlavně při sesedání, při jízdě se musí brzdit šlapkami.

Úrazy jsou jedna z příčin, proč na vysokých kolech neradno jezdit dámám, řekl Jan Bejšovec z Českého klubu velocipedistů. Pády mohou mít vážné následky - zpravidla se padá přes řídítka, na hlavu. "Ale řekněte mi o jediném sportu vyjma šachů, který není nebezpečný," dodal.

Český klub velocipedistů byl založen v roce 1880. "Rozprášen byl v 50. letech a obnoven v 90. letech," přiblížil Bejšovec. Jízda na kole byla v prvních desetiletích vyhrazena pouze pánům. "Touha žen usednout na kolo nejvíc změnila ženskou módu," míní. Z dámského šatníku kvůli sportu mizely šněrovačky a objevovat se začaly kalhotové sukně. Podle Bejšovce se obliba vysokých kol vrací, v Česku je dokáže vyrobit několik firem.