Kabelky či boty značek Louis Vuitton, Dior, Gucci, hodinky Rolex nebo šperky Cartier, Tiffany, Bulgari, módní domy Prada, Burberry nebo naposledy Céline.

Chybí turisté z Číny

Firmy, které je na tuzemském trhu zastupují, platí v Pařížské měsíční nájemné za jeden metr čtvereční kolem 6000 korun. Teď zeje ulice prázdnotou a zahraniční turisté se jen tak nevrátí.

On-line ke koronaviru najdete ZDE

„Už začátkem roku nebyla situace ideální, protože vypadli turisté z Číny a jiných asijských zemí. Právě ti tvoří velkou poptávku po luxusním zboží. Nyní, když jsou zavřeny jak hranice, tak obchody, je základní otázkou, jak dlouho to ještě potrvá? V minulosti jsme podobnou situaci nezažili. V roce 2013, když z důvodu sankcí poklesl počet ruských turistů, tak byli postupně nahrazeni návštěvníky z Číny, Jižní Koreje a dalších zemí,“ vysvětluje Blanka Vačková z poradenské realitní firmy JLL.

Kromě výdajů na zaměstnance, zásoby nebo marketing tvoří nájemné významnou část nákladů obchodníků.

Změní se způsob prodeje?

Třetina obchodů v Pařížské sídlí v nemovitostech vlastněných Prahou, která už avizovala vůli k jednání o odkladu nebo dočasném snížení nájemného. Další dvě třetiny se nachází v domech soukromých majitelů.

„Luxusní značky budou mít propad na globální úrovni, proto budou motivované k novým způsobům prodeje. Dosud své prodeje směřovaly spíš do kamenných prodejen, protože společně s výrobkem chtěly prodat i luxusní zážitek z nakupování. Příkladem novinek může být orientace na on-line prodej a ještě větší důraz na personifikaci produktů. Mohou přijít i s inovací služeb, například prezentací produktů doma,“ popisuje Tomáš Soukup z JLL.

Pokud se stane internetový prodej pro luxusní značky jedním z hlavních distribučních kanálů, budou ho pravděpodobně řídit centrálně. Nastává tedy otázka, jak to zasáhne lokální zastoupení značek. Jakmile se zákazníci naučí kupovat luxusní zboží on-line, tak se pravděpodobně zredukuje počet nákupů v kamenných prodejnách. Naopak pandemie podle expertů zřejmě zásadně neovlivní ceny luxusních výrobků, protože přetrvá touha po výjimečnosti. Horší to bude s návratem turistů.

Pomoci by měli lokální zákazníci

„Jakmile obchody otevřou, budou v první řadě závislé na tržbách od lokální klientely. Už dnes jsou tržby luxusních značek tvořeny lokálními zákazníky až z poloviny. Dá se předpokládat, že ti se časem do obchodů vrátí. Ostatní prodeje jsou tvořeny movitějšími turisty. Záleží tedy na vývoji v okolních zemích a otevírání hranic,“ doplňuje Soukup.

Po finanční krizi v roce 2008 se napříč světem postupně zvedla poptávka po luxusu, protože lidé si chtěli udělat radost a kompenzovat depresivní náladu ve společnosti. Z toho těžila i Pařížská ulice.