Současná podoba betonové stěny na Dolnokubínské ulici je torzem interaktivního prvku z roku 1969. Autory stěny jsou Jaroslav Koliha, Antonín Škoda a architekt Jiří Kraus. Původně byla stěna na vrcholu doplněná keramickými ptáčky. Podél stěny bylo také pozvolné schodiště s lavičkami a pískovištěm. Uprostřed pískoviště byly umístěny keramické vázy. Původně bylo dohodnuto i osazení zeleně do velkých betonových nádob. Po opakované devastaci keramických prvků zůstalo jen torzo zdi s kotevními šrouby.

Později zaniklo i samotné schodiště s pískovištěm. Tandem Koliha-Škoda vytvořil celou řadu výtvarných objektů ve veřejném prostoru, které se nacházejí například v Táboře, Českých Budějovicích nebo Písku. V sedmdesátých a osmdesátých letech navrhl Jiří Kraus jako hlavní architekt podobu pelhřimovského sídliště Osvobození a je autorem Základní školy Na Pražské. O Jiřím Krausovi byl také natočen studentský dokumentární film:

Zdroj: Youtube

Za fotografie děkujeme Antonínu Malcovi a Oldřichu Jůzkovi.

Výstava o veřejném umění Pelhřimova v jistém smyslu navazuje na výstavu o zdejších drobných sakrálních památkách. V druhé polovině devatenáctého století a během dvacátého století se standardním doplňkem městského prostoru postupně stávají také umělecké objekty světské, zpočátku především memoriální, pamětní povahy.

Druhá polovina dvacátého století je pak dobou skutečného nástupu nového fenoménu umění ve veřejném prostoru. Vedle ideologických a pamětních objektů se stále víc uplatňují díla s čistě výtvarným obsahem. Také v teorii umění je tematizováno veřejné či demokratické umění, umění pro všechny.

Dobrodružství dětí ze želivské školy pokračuje. Tentokrát ve Španělsku.
Málaga, Córdoba, El Rompido. Děti z Želiva odletěly do Španělska

V československém umění tato doba spojuje státní podporu umění s pokusem o jeho kontrolu ze strany režimu. Na periferiích oficiální umělecké tvorby je však do jisté míry stále možné si uchovat svobodu a nezávislost uměleckého projevu. V uměleckých dílech ve veřejném prostoru se tyto okolnosti někdy překvapivě setkávají a proplétají. Ani v malém městě Pelhřimově nejsou příběhy veřejného umění jednoduché a jednoznačné.

Výstavu v přízemí zámku pánů z Říčan doplňuje průvodce po uměleckých objektech, dostupný online, do nějž je možné vstoupit z webu muzea i prostřednictvím QR kódů, rozmístěných na příslušných stanovištích. Výstava 17. září.

Muzeum Vysočiny Pelhřimov