Podle některých bylo jen otázkou času, kdy se zde „něco velkého“ semele, a je prý také ve hvězdách, kdy přijde další řetězová havárie. Jednou z potíží je samotný stav vozovky. „Rozdíl mezi jednotlivými úseky dálnice je propastný,“ říká řidič dodávky Jiří Melichar z Prahy.

„Zatímco někde se jede po jednolitém asfaltu, na Vysočině si vždy připadám, jako bych s autem sjížděl schody. Je sestavená z jakýchsi příčných panelů. Tyhle staré úseky se měly dávno rekonstruovat,“ dodává Melichar.

Řidiči, kteří se minulý čtvrtek k nehodě připletli, obviňovali také silničáře. „Silnice byla jako kluziště. A to jsem jel téměř krokem,“ upozornil brněnský řidič kamionu Tomáš Toman, který před týdnem zabrzdil jen několik metrů za posledním havarovaným vozem.

Jihomoravská dopravní policie, pod jejíž působnost místo spadá, samotnou nehodu i úsek stále analyzuje. „Závěry by měly být známy do měsíce. Je to dlouhodobější záležitost – vždyť se stále ještě hlásí řidiči, kteří tam ve čtvrtek měli nějakou kolizi, ale podařilo se jim ihned odjet,“ sdělila mluvčí policejní Správy Jihomoravského kraje Jana Šípková.

Už několik let se mluví o instalaci telematických zařízení na hlavní dopravní tepně v zemi. „Toto zařízení dokáže pomocí piktogramů měnit dopravní značení podle aktuálního stavu na dálnici,“ přiblížil hejtman Miloš Vystrčil.

Po čtvrtečním kolapsu se věci trochu pohnuly: „Dohodli jsme se, že telematické značení bude na dálnici instalováno rychleji,“ pokračuje hejtman.

Narůst má i počet kamer, které budou tepnu sledovat.Přesné datum těžko určit. „Je třeba propojit systém informací. Také není jisté, kdo a kdy řekne, jaká značka se má na telematické tabuli objevit,“ doplňuje Vystrčil.

Na otázku Deníku, zda by v současné situaci nebylo vhodné alespoň posílit pevné dopravní značení, první muž kraje odpověděl: „To je zbytečné. Dopravní značení je potřeba mít mobilní. Uvedu-li příklad: na co mít značku zákaz předjíždění, když je počasí dobré.“


Kritický úsek D1 nedaleko Humpolce a Jihlavy. (kliknutím zvětšíte)