Dosud totiž není žádný tlak na nového majitele, aby auto po jeho odhlášení původním vlastníkem znovu přihlásil.
Auto tak často zůstane „viset" v takzvaném polopřevodu, a tím se otvírá prostor pro různé machinace s ním.
Příkladem je neplacení povinného ručení nebo poplatku za ekologickou likvidaci auta, které mezitím jeho nový majitel třeba rozprodá na díly.

Jak říká vedoucí pelhřimovského odboru dopravy Jiří Krupka, od ledna musí odhlášení a přihlášení vlastníků proběhnout zároveň. „Musí to být na úřadě, kam spadá původní majitel. A buď přijdou oba, nebo jeden z nich může tomu druhému předat úředně ověřenou plnou moc," říká Jiří Krupka. Razítko nutné k tomuto úkonu stojí třicet korun. Pokud se vůz nepřevede do deseti dnů, může prodávající dostat pokutu až 50 tisíc. Auta, která jsou nyní v polopřevodu, je nutné do
30. června 2015 přihlásit. Přitom je třeba doložit, že auto je technicky způsobilé, prošlo evidenční kontrolou a je
pojištěné. Auto, které nebude takto přihlášeno, bude vyřazeno z evidence a už ho nikdy nepůjde přihlásit.

Když se objeví na silnici, hrozí řidiči pokuta v řádu desetitisíců a odebrání řidičáku.
Nadále musí auto před přihlášením projít evidenční kontrolou, která bude mít nově platnost jen 14 dnů, a mít technickou kontrolu. Nový vlastník na ně bude muset mít sjednané povinné ručení.

Podobné zpřísnění pravidel se týká i ukládání vozu do dočasného depozitu – tedy řidičů, kteří odevzdali registrační značky a neměli by s autem jezdit.
„Majitelé vozů v depozitu mají od 1. ledna rok na to, aby přišli a sdělili nám, co plánují s vozem dál. Mohou to doložit třeba fotkou," uvádí Jiří Krupka. Dotyční řidiči mohou vůz zcela vyřadit, nebo přihlásit anebo třeba říct, že s ním počítá jako s darem pro syna nebo veteránem nebo se jeho oprava prodlužuje o rok.

Pokuta v případě „načapání" vyřazeného auta na silnici bude stejná jako u těch v „polopřevodu" – už to nebude jen přestupek jako dosud.
„V zásadě je to kladná změna. Je dobré, že depozit zůstane, proslýchalo se, že skončí. Každopádně se pročistí a lidé už si nebudou moci „schovávat" auta a zatěžovat agendu úřadů," hodnotí změnu Pavel Zábrana z Pelhřimova, který poskytuje komplexní služby pro motoristy.

Jediná nevýhoda podle něj bude v tom, že když Pelhřimák koupí auto v Praze, tak bude muset jet do Prahy vyřídit jeho převod. Dosud totiž stačilo, že původní majitel poslal technický průkaz poštou.

„A také se nově bude muset platit za to, když si bude někdo chtít vyměnit registrační značku z jiného kraje za vysočinskou – i když povinné to není. Poplatek za výměnu má být 450 korun," říká Zábrana.

Naopak kladně hodnotí další věc: při dovozu aut ze zemí EU se už nebude platit 1500 korun za schválení. Zbyde jen 800 korun za přihlášení.

Přísnější pravidla pro polopřevody by měla vyřešit i problémy s povinným ručením.
To se teď podle pracovníka jedné z pojišťoven, který si nepřál uvést jméno, vymáhá po původním majiteli, i když ten už často s autem v polopřevodu nemá nic společného.

„Zpětně auto pojistit nelze a sankce za jeden den neplacení je 150 korun. Takže řada překvapených lidí pak platí třeba 20 až 30 tisíc. Navíc když tím autem někoho srazí, musí zaplatit náhradu škody," říká.

Dlouho se hovoří i o možnosti značek na přání. „Tato možnost byla odložena o rok. Zatím jsem nezaznamenal, že by o to u nás měl někdo zájem," říká už zmíněný Jiří Krupka. Jak dodává, pro úřad by to znamenalo větší zátěž – každá taková značka by se musela nechat vyrobit extra.

Jak s depozitem
a) auto vyřazené po 1.1.2015 bude „vyřazeno z provozu", doba vyřazení není omezena
b) auto vyřazené před 1.1.2015 se dnem 1.1.2015 stává autem „vyřazeným z provozu", vlastník auta má do 12 měsíců nahlásit úřadu, kde je auto a jako co je využíváno
c) pokud je auto dočasně vyřazeno k datu 1.1.2015 po dobu delší než 18 měsíců, a vlastník vozidla nesplní povinnost nahlásit, kde auto je a jakým způsobem je využíváno, auto zanikne.