„U termálních pobytů lidé spoléhají především na to, že jim termální prameny pomohou od bolesti. Tomu odpovídá i věk klientů, je to zhruba čtyřicet let a více. Zkrátka jak se začne někde ozývat bolest, myslí si, že týden v teplé vodě to vyřeší," popisuje zaměstnankyně pelhřimovské Cestovní kanceláře Markéty Borisové Věra Tomšů s tím, že termální prameny jistě pomáhají, ale jen ty nestačí.
K druhé skupině milovníků moře patří i Eliška Brožková z Jihlavska. „Každý rok jezdíme se známými do apartmánů v Chorvatsku. Letos už asi posedmé, vždycky na stejné místo. Je tam všechno, co potřebujeme – moře, pěkná pláž, pár barů a obchody," vypráví. Cena apartmánů je podle ní příznivá, vaří si sami a jezdí autem, takže nejsou odkázáni na společný autobus jako u cestovní kanceláře.
Hlavně pro rodiny
Společnou dopravu s ostatními cestujícími vidí jako výhodu někteří klienti pelhřimovské cestovní a dopravní kanceláře Pelhrim.
Ti si podle její spolumajitelky Martiny Fikarové často v letních měsících vybírají jednodenní zájezdy například do Norimberku nebo Drážďan. „Cena zájezdů je nižší než u týdenních dovolených u moře a především rodiny s dětmi takovým jednodenním výletem dobře vyplní prázdniny. Navíc nemusejí řídit, odveze je náš autobus," popisuje oblíbenost jednodenních zájezdů za hranice České republiky Fikarová.
Dárek: eurovíkend
Oblíbenými krátkodobějšími dovolenými jsou i poznávací zájezdy. Takzvané prodloužené eurovíkendy například do Paříže nebo Říma a Vatikánu kupují v cestovní kanceláři Markéty Borisové lidé často jako dárek ke kulatým narozeninám nebo jako dárek pro partnera či partnerku.
„Také prodáváme hodně poukazy, ke kterým dáváme katalog, ať si obdarovaný sám vybere, kam by rád jel. Kolikrát je to lepší než nějaká hloupost, co se člověku válí doma. Takhle má zážitek na celý život," vypráví o poznávacích zájezdech zaměstnankyně Věra Tomšů.
Cena zájezdů se podle všech oslovených kanceláří oproti loňsku nijak výrazně nezměnila. A příznivé je to i s takzvanými last minute zájezdy, neboli dovolenými koupenými na poslední chvíli, aspoň podle humpolecké cestovní agentury Hliník.
„Ve zprávách mohli lidé slyšet, že last minute dovolených je nedostatek, ale my takovou zkušenost zatím nemáme," popisuje majitelka této agentury Martina Šimonová.
Podle už zmíněné Fikarové z cestovní kanceláře Pelhrim je ale těžké skloubit požadavky klientů a ceny last minute zájezdů.
„Sehnat last minute pro čtyřčlennou rodinu do čtyřiceti tisíc s all inclusive je samozřejmě problém, to musí být štěstí," popisuje.
Jednodušší je to podle Věry Tomšů z cestovní kanceláře Markéty Borisové pro menší počet lidí, třeba dva. „Dva až sedm dní předem se dá sehnat slušný zájezd za pár korun," myslí si.
Tereza Konířová