Na konci května totiž začnou dělníci ve Stříteži
u Černovic stavět novou zastávku. Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které provozují zmíněnou úzkokolejnou železnici, jež vede i okresem Pelhřimov, upřesnily plán obnovy a výstavby moderních zastávek. Zásadní modernizační krok podstoupí další dvě zastávky na trati z Jindřichova Hradce do Obrataně, z nichž jedna se nachází těsně za hranicemi Kraje Vysočina.

Zmíněná rekonstrukce se týká nástupišť koncové stanice Obrataň a Žďár u Kamenice nad Lipou. „JHMD podepsalo v pátek 8. dubna smlouvu o dílo se společností Skanska na realizaci rekonstrukce zastávek Obrataň, Žďár u Kamenice nad Lipou a výstavbu zcela nové zastávky Střítež, která vznikne přímo v intravilánu obce," uvedl mluvčí společnosti JHMD Pavel Matlas.

Střítež ale není obec 
v pravém slova smyslu, jde 
o místní část Černovic, kde podle posledních známých údajů žije trvale sedmnáct lidí. „Vybudování této zastávky je spíše doplnění servisu, který JHMD poskytuje. Ve Stříteži ale nežije moc obyvatel, proto si myslím, že zastávka tolik využívána nebude," řekl svůj názor starosta Černovic Jan Brožek.

Dodal také, že pokud vlak obcí přímo projíždí, je správné, aby zde zastavil. „Myslím si, že tato zastávka najde využití spíše mezi turisty, kteří zde vystoupí, aby mohli dál pokračovat například na Svidník anebo k památce pod Svidníkem, kam vede příjemná cesta," pověděl Brožek.

Charakteristickými stavebními parametry pro tyto zastávky budou vystavěné zpevněné plochy nástupiště ve výšce 350 milimetrů nad temenem kolejnice a délkou 36 metrů. Nové zastávky na úzkokolejné trati budou také osvětlené s novým přístřeškem. „Cestující se budou moci setkat se třemi novými vzory přístřešků. Ocelová konstrukce se skleněnou výplní navozující období secese, slavné éry železnice, ozdobí nástupiště v Obratani," popsal vzhled jedné ze zastávek Pavel Matlas.

Dodal také, že dřevěná konstrukce přístřešku, vycházející z drážních vzorů období vzniku dráhy, bude ve Stříteži a Žďáře. „Třetím typem je zděný přístřešek vhodný do městských částí, který vzniká na zastávce 
v Obratani vlastní výstavbou zaměstnanců JHMD," ukončil Matlas.

Investice a výstavba zastávek na samotném konci lokálky a na okraji Kraje Vysočina plně koresponduje se strategickým záměrem kraje a se zájmem o rozvoj regionu a zajištění obslužnosti železniční dopravou.

Hodnota kontraktu na základě výběrového řízení činí 8,5 milionu korun. „JHMD podepsalo v listopadu loňského roku s Krajem Vysočina dodatek smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti až do roku 2024. Je to jasný signál vedení kraje k podpoře regionu a úzkokolejky jako takové," komentoval Boris Čajánek, statutární ředitel společnosti JHMD.

Investice je spolufinancována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury za přispění provozovatele dráhy JHMD. „Zvyšování bezpečnosti nástupu a výstupu cestujících na zastávkách a zvyšování komfortu při cestování vlakem patří mezi hlavní cíle naší společnosti," řekl Jiří Pavel, výkonný ředitel akciové společnosti JHMD.

Dodal také, že v příštích letech samozřejmě počítají s dalšími investicemi do infrastruktury.