VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejky: Unikátní letité mašinky si ocenění zaslouží

Jindřichohradecko, Pelhřimovsko – Lokomotivy a vozidla patřící k jindřichohradeckým úzkokolejkám, které provozují na Jindřichohradecku i Pelhřimovsku Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), mají šanci stát se kulturní památkou.

22.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Iniciativa k řízení vzešla od Klubu přátel jindřichohradeckých úzkokolejek už loni 
v dubnu, ale kvůli nedostačujícím podkladům uvízlo její dotažení do konce na mrtvém bodě. Do věci se ale vložily samotné JHMD.

Jak uvedl mluvčí společnosti Pavel Matlas, v nejbližších dnech JHMD předají Ministerstvu kultury ČR obsáhlý materiál mapující historii jindřichohradeckých mašinek. „Zaměstnali jsme Karla Justa, který se celý život zabývá historií našich tratí a na toto téma publikoval dvě obsáhlé monografie. Pan Just se znovu ponořil do archivů, soukromých pozůstalostí, vyzpovídal pamětníky, zrevidoval staré poznámky, výpisky a závěry. Výsledkem je nejpodrobnější popis a historie každého konkrétního vozidla," prozradil mluvčí Matlas.

Práce Karla Justa tak přináší výrobní čísla mašinek, změny jejich barevného provedení, technického vybavení, značení, majitelů, dislokací a podobně. „Očekáváme, že se na základě tohoto dokumentu řízení o prohlášení našich lokomotiv a vozidel kulturní památkou oživí a co nejrychleji skončí," přál si za JHMD Matlas.

Jak dále poznamenal, jindřichohradecký soubor mašinek je výjimečný v rámci celé Evropy. „A to tím, že dodnes slouží svému původnímu účelu a nepředstavuje jen pouhou turistickou atrakci," vysvětlil Matlas, proč by si vozidla ocenění zasloužila.

Mluvčí však pokračoval 
s dalšími argumenty. „Vedle osobních vlaků funguje také nákladní přeprava realizovaná pomocí technicky specifických podvalových vozíků, jedinečných brzdicích úzkorozchodných vozů a spřahovacích a narážecích ústrojí," zdůraznil Matlas.

Doplnil, že spolu s technickými zvláštnostmi jsou obě tratě unikátní také díky výpravním budovám a dalším provozním stavbám, které se dochovaly buď v původní podobě, nebo jen s malými zásahy. „Dokumentují tak stavební vývoj na lokálních železnicích do padesátých let minulého století," zmínil mluvčí.

Podle slov Pavla Matlase jsou jindřichohradecké úzkokolejky nejen ojedinělou technickou památkou, ale také významným krajinotvorným prvkem. „Podstatným způsobem zvyšují turistickou atraktivitu celého regionu. Ročně přepraví na čtyři sta tisíc cestujících, z toho se zhruba třicet tisíc lidí sveze historickými parními soupravami. Úzkokolejky jsou tak čtvrtou nejvýznamnější turistickou destinací v rámci Jihočeského kraje a druhou v rámci Kraje Vysočina," vyčíslil mluvčí společnosti JHMD.

Dodal, že kdyby se soubor lokomotiv a vozidel jindřichohradeckých úzkokolejek skutečně stal kulturní památkou, znamenalo by to pro JHMD odbornou i věcnou podporu při údržbě historického vozového parku.

Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek podal návrh na prohlášení souboru lokomotiv a vozidel loni 10. dubna. „Svou iniciativu s námi nekonzultoval a ani nás o ní neinformoval," řekl Matlas.

O pět dní později Ministerstvo kultury zahájilo řízení, díky kterému se v JHMD dozvěděli o návrhu Klubu. „Jak se ale záhy ukázalo, návrh byl velice vágní. Neobsahoval dostatek relevantních údajů, z nichž by ministerstvo mohlo při posuzování památkové hodnoty souboru lokomotiv a vozidel vycházet. Obrátilo se proto na Národní technické muzeum, které však také nebylo schopno shromáždit potřebné údaje. Proto jsme se sami chopili iniciativy," popsal komplikovaný počáteční průběh Matlas s tím, že JHMD od začátku iniciativu Klubu vítá a ztotožňuje se s ním v základních bodech jeho zdůvodnění.

V současnosti JHMD jedná s Technickým muzeem Brno, aby společně stanovili teoretická východiska a metodické zásahy restaurování a údržby historických mašinek. „Bohužel iniciativa z naší strany mířená tímto směrem na Národní technické muzeum vyznívá naprázdno," uvedl Matlas.

Autor: Aneta Slavíková

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Testování kvality vody. Ilustrační foto.

Ke koupání není nově vhodná Kachlička

Houslista má jít za vraždu matky a bratra na dvacet let za mříže
AKTUALIZOVÁNO
2

Houslista má jít za vraždu matky a bratra na dvacet let za mříže

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Zaparkování auta je poměrně jednoduchý úkon, který ale někteří jedinci dokážou odfláknout vrcholným způsobem. Ať už jde o nedostatek trpělivosti, zkušeností nebo čistou lhostejnost ke svému okolí, někteří řidiči si svým chováním koledují o potrestání. A někdy ho i dostanou. A někdy je to i vtipné.

Rodiče napsali, jak jsou ve městě jejich děti spokojené

Pelhřimov – Rodiče z Pelhřimova se mohli v uplynulých dnech vyjádřit k rodinným aktivitám a možnostem ve městě. Tamní Rodinné centrum Krteček za podpory města totiž připravilo pro zájemce, konkrétně tedy rodiče dětí do šesti let, soutěž s názvem Pelhřimáčci – vyplň a vyhraj.

Nejlepší ohaři budou soutěžit na Vysočině

Jihlava /ROZHOVOR/ – Začátkem září se sjedou nejlepší ohaři a jejich vůdci z celé České republiky do Štoků, aby v přilehlých mysliveckých honitbách zabojovali ve vrcholné soutěži a získali titul Všestranný vítěz České republiky 2017.

Dva nové vrty zajistí vsím vodu

Pelhřimovsko – Hned na dvou místech v okolí obce Kámen by v blízké budoucnosti měly vzniknout vrty jako posilové zdroje pitné vody. Konkrétně jde o Nízkou Lhotu, místní část Kamene, a místní část Obrataně – Vintířov. Nový vrt tam připravuje a má na starosti sdružení obcí Provozování společného vodovodu (PSV) Kámen, Věžná, Brná a Eš. Pitnou vodu z nových vrtů by tak mohly čerpat všechny tyto obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení