VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejky: Unikátní letité mašinky si ocenění zaslouží

Jindřichohradecko, Pelhřimovsko – Lokomotivy a vozidla patřící k jindřichohradeckým úzkokolejkám, které provozují na Jindřichohradecku i Pelhřimovsku Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), mají šanci stát se kulturní památkou.

22.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Iniciativa k řízení vzešla od Klubu přátel jindřichohradeckých úzkokolejek už loni 
v dubnu, ale kvůli nedostačujícím podkladům uvízlo její dotažení do konce na mrtvém bodě. Do věci se ale vložily samotné JHMD.

Jak uvedl mluvčí společnosti Pavel Matlas, v nejbližších dnech JHMD předají Ministerstvu kultury ČR obsáhlý materiál mapující historii jindřichohradeckých mašinek. „Zaměstnali jsme Karla Justa, který se celý život zabývá historií našich tratí a na toto téma publikoval dvě obsáhlé monografie. Pan Just se znovu ponořil do archivů, soukromých pozůstalostí, vyzpovídal pamětníky, zrevidoval staré poznámky, výpisky a závěry. Výsledkem je nejpodrobnější popis a historie každého konkrétního vozidla," prozradil mluvčí Matlas.

Práce Karla Justa tak přináší výrobní čísla mašinek, změny jejich barevného provedení, technického vybavení, značení, majitelů, dislokací a podobně. „Očekáváme, že se na základě tohoto dokumentu řízení o prohlášení našich lokomotiv a vozidel kulturní památkou oživí a co nejrychleji skončí," přál si za JHMD Matlas.

Jak dále poznamenal, jindřichohradecký soubor mašinek je výjimečný v rámci celé Evropy. „A to tím, že dodnes slouží svému původnímu účelu a nepředstavuje jen pouhou turistickou atrakci," vysvětlil Matlas, proč by si vozidla ocenění zasloužila.

Mluvčí však pokračoval 
s dalšími argumenty. „Vedle osobních vlaků funguje také nákladní přeprava realizovaná pomocí technicky specifických podvalových vozíků, jedinečných brzdicích úzkorozchodných vozů a spřahovacích a narážecích ústrojí," zdůraznil Matlas.

Doplnil, že spolu s technickými zvláštnostmi jsou obě tratě unikátní také díky výpravním budovám a dalším provozním stavbám, které se dochovaly buď v původní podobě, nebo jen s malými zásahy. „Dokumentují tak stavební vývoj na lokálních železnicích do padesátých let minulého století," zmínil mluvčí.

Podle slov Pavla Matlase jsou jindřichohradecké úzkokolejky nejen ojedinělou technickou památkou, ale také významným krajinotvorným prvkem. „Podstatným způsobem zvyšují turistickou atraktivitu celého regionu. Ročně přepraví na čtyři sta tisíc cestujících, z toho se zhruba třicet tisíc lidí sveze historickými parními soupravami. Úzkokolejky jsou tak čtvrtou nejvýznamnější turistickou destinací v rámci Jihočeského kraje a druhou v rámci Kraje Vysočina," vyčíslil mluvčí společnosti JHMD.

Dodal, že kdyby se soubor lokomotiv a vozidel jindřichohradeckých úzkokolejek skutečně stal kulturní památkou, znamenalo by to pro JHMD odbornou i věcnou podporu při údržbě historického vozového parku.

Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek podal návrh na prohlášení souboru lokomotiv a vozidel loni 10. dubna. „Svou iniciativu s námi nekonzultoval a ani nás o ní neinformoval," řekl Matlas.

O pět dní později Ministerstvo kultury zahájilo řízení, díky kterému se v JHMD dozvěděli o návrhu Klubu. „Jak se ale záhy ukázalo, návrh byl velice vágní. Neobsahoval dostatek relevantních údajů, z nichž by ministerstvo mohlo při posuzování památkové hodnoty souboru lokomotiv a vozidel vycházet. Obrátilo se proto na Národní technické muzeum, které však také nebylo schopno shromáždit potřebné údaje. Proto jsme se sami chopili iniciativy," popsal komplikovaný počáteční průběh Matlas s tím, že JHMD od začátku iniciativu Klubu vítá a ztotožňuje se s ním v základních bodech jeho zdůvodnění.

V současnosti JHMD jedná s Technickým muzeem Brno, aby společně stanovili teoretická východiska a metodické zásahy restaurování a údržby historických mašinek. „Bohužel iniciativa z naší strany mířená tímto směrem na Národní technické muzeum vyznívá naprázdno," uvedl Matlas.

Autor: Aneta Slavíková

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Znak Kamenice nad Lipou

Na kamenickém náměstí budou zájemci obdivovat výkony cyklistů a akrobatů

Na místě zbourané staré mateřské školy se už objevují základy nového areálu.
4

Demolice je minulostí, začíná se stavět

Teplotní rekord ve čtvrtek padl v Dukovanech

Vysočina – I čtvrtek byl na Vysočině ve znamení vysokých teplot. Rekordy však ve velkém nepadaly, šlo jen o jeden případ.

Museli od sebe: Žirafáka Pavlíka přepral zebří hřebec

Jihlava – Nejdelší den pro nejdelší krk. Tak zní motto Mezinárodního dne žiraf, který každoročně připadá na první letní a zároveň nejdelší den v roce. Žirafy proto byly ve středu nejobletovanějšími zvířaty v jihlavské zoologické zahradě.

V Sázavě se srazil vlak s osobním autem. Záchranáři měli cvičení

Sázava – Převrácený osobní automobil před vlakem na kolejích, volání o pomoc a nářek zraněných – tak to vypadalo ve čtvrtek dopoledne v areálu sázavského nádraží. Nehoda si vyžádala tři mrtvé a pětadvacet zraněných. Nešlo naštěstí o skutečnou událost, nýbrž o společné cvičení hasičů, zdravotníků a policistů, tedy jednotek zařazených do integrovaného záchranného systému.

Za nehodu pod vlivem alkoholu a marihuany skončil mladík ve vazební cele

Žďársko – Žďárští kriminalisté zahájili trestní stíhání jednadvacetiletého řidiče automobilu BMW, který 16. června při předjíždění kolony u Velkého Meziříčí přejel přes plnou čáru do protisměru, kde se čelně srazil s protijedoucím vozidlem Hyundai. V něm při nehodě zemřel dvaatřicetiletý řidič.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies