A právě na nich některé úkoly vypracovávají už i žáci prvního stupně základních škol. Co by jim měli rodiče povolit, kolik času u počítače děti tráví a jak řešit případné zdravotní problémy?

Za pelhřimovskou pediatričkou Jitkou Houšťkovou chodí děti například s bolestmi zad. „Nejde ale říct, jestli je to přímo v závislosti na sezení u počítače. Samozřejmě určitou roli to také hraje," uvedla Houšťková.

Podle ní trpí bolestmi zad nejvíce děti, které chodí do páté třídy a výš. „Tam už je po nich práce na počítači více vyžadována, takže se to může projevit," informovala pediatrička.

Pacientů se zdravotními problémy plynoucími ze sezení u počítače má také poměrně dost z obchodní akademie. „Je to proto, že tam musejí hodně pracovat na počítači, učí se například rychlému psaní na klávesnici, a to potom trénuji i doma," vysvětlila Houšťková. Většinou studentky pak mají problémy s přetížením zápěstí.

„Jako léčbu doporučujeme samozřejmě zmírnit zátěž a také rehabilitaci. Po pár týdnech pak problém ustupuje, takže to není dlouhodobé," podotkla lékařka a dodala, že důležité je také správně zařízené místo u pracovního stolu a celkový zdravý životní styl. To vše se dětem snaží vysvětlit. V ordinaci léčí s takovými problémy asi dva až tři pacienty ročně.

Menší děti na počítači většinou hrají hry nebo sledují pohádky. „Když je moje devítiletá sestra, která teď chodí do čtvrté třídy, na počítači, tak pořád hraje hry. Hitem je momentálně Hello Kitty nebo Winx," řekla Lenka Adamcová z Plačkova s tím, že naštěstí ale sestra tráví u počítače málo času, většinou když je venku ošklivé počasí.

„Taky si vždycky něco najde na internetu a pak to chce koupit," uvedla jeden z dalších vlivů Lenka Adamcová.

Existují i pozitiva

Podle ředitelky Pedagogicko-psychologické poradny v Pel-hřimově Jany Svobodové je důležité, aby rodiče děti vedli k výběru správných aktivit na počítači.
Nezbytné také je nastavit rozumně hranice, vymezit dobu, kdy děti na počítač smí a kdy je čas na jiné aktivity. Se špatným vlivem počítačů se v poradně setkávají spíše jako se sekundárním problémem.

„Děti mají nějaký výukový nebo výchovný problém a při jeho rozkrývání se někdy přijde na to, že rodiče mají potíže právě se správným nastavením hranic," podotkla Svobodová a dodala, že rodiče to však také nemají jednoduché. „Jsou vytíženi z práce, často chodí domů pozdě a není možné pokrýt všechen volný čas dětí," řekla.

Kdy by tedy děti měly poprvé do styku s počítačem přijít a co by na něm měly dělat? Podle ředitelky se vzhledem k požadavkům společnosti dnes už i děti předškolního věku mohou setkávat s technikou, ale rozhodně jenom okrajově.

„Kontakt s dospělým je na prvním místě, dítě by mělo poznávat svět skrze vztahy a ne skrze stroj," uvedla Svobodová s tím, že existuje spousta her, které rozvíjí pozornost, dále různé výukové programy s užitečnými informacemi nebo takové programy, které rozvíjí například schopnost soustředění a podobně. Toto vše je vhodnou počítačovou aktivitou pro ty nejmenší.

Zuzana Rodová