Na zemi tou dobou leželo asi 20 centimetrů mokrého sněhu. Na trať ale popadaly stromy, lokomotiva měla poruchu, nedařilo se sehnat náhradní stroj, ani autobusy. Na zpoždění měly vliv také práce na výměně zabezpečovacího zařízení ve stanici Jihlava, výpravčí přehazovali výhybky ručně.

Jak jsou České dráhy připraveny na zimní kalamity? Podle vrchního přednosty správy dopravní Jihlava Pavla Šprdlíka dobře, cestující s tím ale nesouhlasí. Když spadnou na koleje na Vysočině stromy, a navíc zpřetrhají troleje na elektrifikovaných tratích, vyjedou na pomoc pohotovostní čety. Ty sídlí v Havlíčkově Brodě, Žďáru nad Sázavou a v Horní Cerekvi. Když není poruch na elektrifikované trati, vyjede pohotovost správy tratí.

Elektrospráva má službu nepřetržitou, správa tratí ji drží na telefonu. Odborných správ je ve složitém mechanismu celkem pět, jednou z dalších jsou třeba mostaři a tuneláři.

Drážní hasiče výpravčí v době kalamity prý nevolají vůbec, řekl Šprdlík ČTK. Sídlí totiž v Brně, v Českých Budějovicích, anebo v Kolíně. Volají je jen k ekologickým haváriím či požárům. Po reorganizaci a vzniku ředitelství Správy železniční dopravní cesty by snad měla vzniknou jednotka drážních hasičů buď v Jihlavě či v Havlíčkově Brodě.

Navíc ČD nemají své autobusy.

"Smluvně je máme zajištěné jen na plánované výluky," řekl dnes ČTK vrchní přednosta uzlové železniční stanice Jihlava Miroslav Novotný. Pokud spadnou stromy na koleje, a ČD potřebují převézt lidi ze stanice do stanice autobusem, obvolává výpravčí autobusové přepravce podle seznamu. Záleží na štěstí.

Mezitím, co cestující na peronu slyší jen údaje o technické závadě na trati a minutách zpoždění, výpravčí vytáčí telefony. Ti v Jihlavě v neděli ještě ke všemu v mokrém sněhu chodili několik desítek metrů přehazovat ručně výhybky. I vlivem toho se zpoždění prodlužovalo. Na trati v kalamitě řemeslníci montovali nové zabezpečovací zařízení nové generace. Původní je staré asi sto let, řekl ČTK Novotný.

Osobní obsluze výhybek na nádraží bude odzvoněno. Složitý přechod ze staré na novou techniku na nádraží skončí koncem týdne. Pokračovat ale bude dál směrem na stanici Jihlava-město či ve směru na Havlíčkobrodsko.

O tom, co se děje na trati, však promoklí cestující na peronu či v čekárně nemají ani tušení. Bezmocně sledují naskakující minuty zpoždění na elektronických tabulích a poslouchají hlášení o technické závadě na trati. Šťastlivci, co mohli, vrátili jízdenky a cestu zrušili.

Paní Novotné se nedočkala maminka v domově důchodců, pro babičku si musel vnuk do Jihlavy přijet autem až z Ledče nad Sázavou. Promočená dětská výprava čekala hodinu ve vlaku. Cesta vlakem z Jihlavy do Nových Hradů v jižních Čechách trvala v neděli osm hodin.