„Žáci si založí svoji vlastní firmu podle všech platných zákonů a vyhlášek a tu pak dva roky provozují. Na Národním ústavu odborného vzdělávání máme dokonce centrum fiktivních firem, které kontroluje správnost zakládání a provozování těchto společností,“ přiblížil ředitel školy Radoslav Kučera.

Žáci obchodují nejen mezi sebou, ale i s jinými fiktivními firmami v republice, ale třeba i v zahraničí, protože tento projekt je celoevropský.

Většina obchodů se sice uskuteční prostřednictvím internetové pošty, ale studenti se setkávají i osobně právě při těchto veletrzích. Největší z nich se koná v Praze.

„Studenti si připraví podnikatelský plán, zvolí si předmět podnikání a na základě toho firmu provozují. Nakonec zjišťují hospodářský výsledek a vyhotovují daňové přiznání. Tento projekt do značné míry nahrazuje praxi, protože nejde pouze o školní předmět, ale má hodně společného i s konkrétní praktickou činností žáků,“ doplnil Kučera.

A že to studenty i baví, je vidět na první pohled. Ani v nápaditosti se meze nekladou. Můžeme se například setkat s firmou, která zajišťuje kosmetické služby, prodává plyšové hračky nebo předvádí luxusní automobily.

„Obchodovat s auty byl můj nápad a vlastně jsem ostatní přemluvila. Všechny nás to baví, a navíc se můžeme naučit i něco praktického,“ pochválila studentka čtvrtého ročníku, ale také jednatelka fiktivní firmy Hana Vichrová.