„Nechápu. Jezdilo s ním ráno minimálně deset lidí do práce nebo do školy. V Budějovicích byl vlak před sedmou a zbylo dostatek času na přemístění po městě, když začínáte s prací nebo se školou v osm,“ vysvětlil Rezek.

Podle Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení ČD je ale vlak s číslem 8203 zachován. „Jeho jízda je zveřejněna na vývěskách, o jeho zachování bylo rozhodnuto po uzávěrce jízdního řádu, příjezd je posunut zhruba o třicet minut. V běžném jízdním řádu bude zveřejněn v rámci plánované změny,“ reagoval.

Jen jiné číslo

Při důkladnějším ohledání se dá zjistit, že v podstatě došlo jen k přeznačení již existujícího vlaku číslo 8205, který z Horusic odjížděl v 6.50.
Do Českých Budějovic se tak dostává o čtyřicet minut později než původní vlak 8203, takže o zachování spoje nemůže být řeč. Nejblíže je tomu spěšný vlak, který odjíždí z Veselí ve čtvrt na sedm. Ten ale v Horusicích nestaví.

„Ze strany drah je to nezodpovědnost. Při projednávání nebyly tyto změny deklarovány, a my se potom o změnách dozvídáme až z reakcí našich lidí,“ rozčílil se veselský starosta Jaromír Novák. Jako krajský radní předložil tento problém na zasedání krajské rady.

„K největší redukci spojů došlo právě na trati Veselí – Budějovice. Chci vědět, proč se to dotklo i spojů zajišťujících základní dopravní obslužnost,“ optal se starosta. Pomoc mu přislíbil náměstek hejtmana Martin Kuba, který se na jednání s ČD chystá.

Z řádu zmizely i některé víkendové spoje, jiné budou zase jezdit jen ve školním roce. „Pro lidi, kteří jezdí na směny, to může být dost velký problém i proto, že o víkendu nejezdí zdaleka tolik autobusů, které mohou vlak nahradit,“ podotkl Novák.

Táborský zaměstnanec ČD, který ze strachu o místo požádal o utajení jména, Deník informoval, že s novým jízdním řádem došlo k obrovské demontáži spojů. „Nejenže vlaky nenavazují na regionální autobusy, ale nenavazují na sebe ani vlaky navzájem,“ upozornil.

Tak například první ranní vlaky od Bechyně nebo od Obrataně mají posunutý příjezd o půl hodiny. Na rychlík 630, který odjíždí směrem na Prahu z Tábora v pět hodin, nemohou lidé z těchto spojů ani pomyslet. Stíhají jen tak tak rychlík v šest hodin. Ten je ale v hlavním městě až v osm, což už je pro spoustu pracujících pozdě.

„Už deset let pozoruji, že v každém novém jízdním řádu je ta návaznost horší a horší,“ poznamenal Novák. Může za špatnou koordinaci kraj?
„Koordinací autobusové a železniční dopravy je ze zákona pověřen krajský úřad. Uzávěrka železničních jízdních řádů probíhá dříve než autobusových, a to právě z toho důvodu, aby autobusy mohly své jízdní řády a časy upravit dle příjezdů a odjezdů vlaků,“ argumentoval Šťáhlavský.

Stížnosti se ale valí ze všech stran. „Jako student jsem doposud jezdil ze Sezimova Ústí u Tábora s přestupem ve Veselí nad Lužnicí bez jakýchkoliv problémů. V Sezimově Ústí stavěl rychlík pět minut po patnácté. Byl zcela plný a Českým drahám se to určitě vyplatilo. A teď jsem zjistil, že ho zrušili,“ postěžoval si Pavel Šramhauser.

„Lidé nechápou a neznají pozici naší akciové společnosti. České dráhy zajišťují dopravní obslužnost na základě objednávky státu a krajů. Na ně by se měli se svými stížnostmi obracet,“ vrátil pomyslný míč na stranu Jihočeského kraje mluvčí ČD Šťáhlavský.