Historické centrum města tak od 14 hodin zhlédne žehnání motorek, kterého se ujme novorychnovský kněz Augustin Ján Grambal.

Poté se muži a ženy na nablýskaných strojích vydají na jízdu Vysočinou se závěrečným posezením v motorkářském doupěti v Humpolci. Nejenom o sobotní akci, ale i o odpovědnosti motorkářů jsme hovořili s jednatelem motorkářského klubu Rebels Czech Petrem Černíkem.

Kde se vzal první impuls pro uspořádání akce právě v Pelhřimově?

Žehnání motorek nebo srazy na náměstí jsou oblíbenou akcí pro motorkáře, příznivce ale i pro lidi, kteří se přijdou podívat. V Pelhřimově tuto akci nikdo nepořádal a myslím si, že ve městě rekordů by podobný program neměl chybět.

Jedná se už o třetí ročník této populární akce. Jaký je její přesný program?

Motorkáři se začnou sjíždět kolem 13. hodiny. Ve 13.30 hodin jsme s pelhřimovskou autoškolou Šikýř domluvili program, během kterého si motorkáři můžou zavzpomínat na dobu v autoškole a otestovat si pomalou jízdu mezi kužely. Rychle umí jezdit každý.  Ve 14 hodin motorkáře uvítá místostarosta Pelhřimova Pavel Pípal a následovat bude proslov kněze. Po promluvě k motorkářům obejde kněz motorky, které na znamení požehnání pokropí svěcenou vodou. Z náměstí se za doprovodu policie vydá celá kolona na poutní místo Křemešník k možnému občerstvení. Dále pojedeme přes Nový Rychnov, Vyskytnou, Opatov, Větrný Jeníkov do Humpolce, kde zakončíme celou akci v motorkářském doupěti Štočkův dvůr.

Kněz při žehnání motorek nemá zřejmě lehký úkol, aby našel správnou paralelu mezi křesťanstvím a motorismem. Jak to berou motorkáři?

I motorkáři mají svého patrona a je jím Sv. Petr. Názory na podobné akce jsou různé. Spousta motorkářů je věřících a podobné akce prožívají jako křesťané. Další skupinou jsou lidi, kteří i když nevěří v Boha, věří nebo doufají v požehnání. Nakonec jsou ti, co přijedou pouze, aby se mohli projet, poznali nové lidi, popovídali a projeli se v koloně.

Loni se na pelhřimovské náměstí sjelo více než sto motocyklů. Jakou očekáváte účast letos?

Při první akci jsem prohlásil, že bych jednou byl rád, kdyby ve městě rekordů padl rekord v počtu motorkářů na náměstí. Bohužel, akce venku je vždy závislá na počasí. Věřím, že nám počasí opět vyjde a že na náměstí bude mnohem víc motorek než posledně.

Budou moci i letos návštěvníci na náměstí obdivovat nejdražší či nejstarší stroj?

Být motorkářem je hlavně srdeční záležitost, proto je celkem jedno na jaké motorce přijede, nebo na čem jezdí. Loni se žehnání účastnilo i několik veteránů a mnozí se víc dívali na staré stroje, než na naleštěného choppera. Velký zájem vzbuzovala tříkolka, která byla bohatě vyzdobená doplňky a už z dálky byla slyšet hudba ze zabudovaných reproduktorů. Snad nejmladšími účastníky byly malé děti na odrážedlech.

Sezóna je v plném proudu, motorkáři letos oprášili své stroje díky příznivé zimě celkem brzy a vyjeli. Jaká je podle vás v posledních sezónách odpovědnost motorkářů?

Motorka se musí řídit hlavou, a ne řidítky! Denně potkáváme motorkáře, kteří nepřiměřeně riskují a tím ohrožují ne jenom sebe, ale i ostatní. Nelze ale „házet" všechny do jednoho pytle. Stejně tak, jako je styl motorky, je i styl jízdy. Nepotkáte často „závodníka" na chopperu, stejně tak jako motorkáře, co se kochá pomalou jízdou na silničce. Vše je o zkušenostech a ohleduplnosti. Osobně zastávám názor, že motorka má být slyšet ještě než kolem Vás proletí. „Loud pipes save lives" – hlasité výfuky zachraňují životy. Každým rokem je víc motorkářů. Není možné ochránit jezdce dostatečně a tím jsme právě my považováni za tzv. dárce.

Přijde mi, že v zahraničí, kde jsou motorkářů plná města a tedy i hustší provoz, se s nimi lidé umějí srovnat lépe. Umějí Češi vůbec jezdit na motorce?

Otázka zní: jsou Češi tolerantní k motorkářům? Až se naučíme respektovat na silnici toho druhého, budou silnice bezpečnější. Češi jezdí stejně dobře jako všude ve světě.

Další věcí jsou řidiči aut, kteří leckdy motorky nevnímají a nesledují provoz kolem sebe a pak dochází k nehodám a bohužel někdy i tragickým. Jaký názor na to máte vy?

Motorka má nejdelší brzdnou dráhu, je mnohem menší než auto a má lepší zrychlení. To je důvodem častých nehod. Běžně se setkávám s řidiči, kteří nedávají motorkářům přednost. Bohužel několik podobných případů bylo i v Pelhřimově. Řidiči si musí ale uvědomit, že motorka se může přiblížit rychleji než by čekali. Nejde jenom o to, že je rychlá ale malý obraz motorky v dálce se špatně odhaduje.

Proč jezdí motorkáři někdy nepřiměřenou rychlostí?

Kdo to nikdy nevyzkoušel, tak to nepochopí. Sedět na silném stroji, mít pod sebou spoustu koní a pouhým otočením zápěstí se během několika vteřin dostat na rychlost převyšující rychlost povolenou to je adrenalin. Vzrušení, které si občas dopřeje každý motorkář. Ovšem pouze ta jízda, z které se vrátíme, má smysl.