VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží prodají a postaví nové

Humpolec – S plány o budoucnosti stávajícího autobusového nádraží v Humpol-
ci se mohli seznámit všich-
ni ti, kteří se ve středu večer zúčastnili veřejné prezentace a diskuse.

6.2.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Ambrož

Tu pořádalo měs-
to společně se zástupci firmy ICOM transport a developera RC REInvest v tamním kině, které bylo téměř plné. Z debaty vyplynulo, že společnost ICOM transport, tedy vlastník nádraží, je definitivně rozhodnuta toto území pro-dat a nový terminál vybudovat v areálu své firmy, který je zhruba 300 metrů vzdále-
ný od stávajícího nádraží. Zatím ale není úplně jasné, kdo a pro jaké účely pozemek nádraží koupí. Zájem o něj má developerská firma RC RE-Invest, jejíž zástupci na setkání v Humpolci její úmysly představili.

„Nádraží bylo postaveno 
v roce 1974. Přibližně před čtyřmi lety se objevily úvahy o tom, jaká bude jeho budoucnost. Na tento problém jsme se dívali ze tří pohledů. Zaprvé jsme řešili ekonomiku provozu, zadruhé bezpečnost a pohodlí cestujících 
a zatřetí image firmy. Roz-hodujícím faktorem našeho rozhodnutí byla ekonomická stránka," zmínil Jan Varhaník z firmy ICOM transport.

Rekonstrukce stávajícího nádraží by prý firmu vyšla na 6 až 6,5 milionu korun. Stejnou částku tak raději investuje do nového, modernější-
ho terminálu. Navíc podle Varhaníka na nákladech pro údržbu nádraží ročně ušet-
ří milion až milion a půl korun. Ten dále argumentoval tím, že nynější nádraží bylo stavěno pro 500 spojů denně 
a využívalo jej na šest tisíc cestujících denně. „Dnes sem zajíždí 180 spojů denně a využívá jej 2 500 lidí denně, 
z nichž navíc dvě třetiny nastupují nebo vystupují na zastávkách ve městě," podotkl Varhaník s tím, že nádraží stojí na ploše 12 500 metrů čtverečních (280 metrů na jeden autobus), přičemž pro dodržení bezpečnostních opatření by stačila plocha o rozlo-ze 5 500 metrů čtverečních.

Zástupce developera Josef Ondrušek stručně nastínil, jaké plány s pozemkem starého nádraží RC REInvest má. Dokument s jejich projektem je možné stáhnout z webu města Humpolce. „Máme zájem na tomto území vybudovat prodejnu potravin, k níž by navazoval areál s obchody, například s obuví, hobby marketem, elektro, oděvy 
a podobně," zmínil Ondrušek.

Spekuluje se o tom, že se novou prodejnou potravin stane Kaufland. Někteří diskutující z řad veřejnosti se zpočátku snažili argumentovat proti stěhování nádraží. „Bydlím v Masarykově ulici, kterou pravidelně projíždí několik spojů. Je tu hluk a situace celkově je nebezpečná. Nechápu, že když máme nádraží, proč autobusy zajíždějí do města," uvedla Jitka Fojtíková. Starosta Humpolce Jiří Kučera reagoval s tím, že pět zastávek ve městě zřídili na přání obyvatel. „Připravujeme projekt rekonstrukce Masarykovy a Hálkovy ulice, jehož součástí je řešení autobusového stání u bývalých mléčných lahůdek. Počítáme se třemi plnohodnotnými stáními. Také zázemí pro cestující je tu dobré, v blízkosti stojí bufet i veřejné WC," doplnil starosta.

Proč nádraží nekoupí město?

Další namítali, proč ICOM nádraží neprodá městu, které by jej mohlo zrekonstruovat a následně provozovat. „Chápu, že dnešní schůzka není o přestěhování nádraží, to už je dané, ale jde o projekt, který nám developer představuje. Myslím si, že město by se nemělo developerům podbízet," uvedl svůj názor Miloš Lesina.

Jan Ságl se zeptal, zda ICOM nabídl pozemek nynějšího nádraží městu. „ICOM podal veřejnou nabídku ke koupi. Odpovědělo na ni několik firem," informoval generální ředitel ICOMu Zdeněk Kratochvíl. Kučera doplnil, že město se nepřihlásilo. „Pokud se máme chovat ekonomicky, bylo by dobré řešení za desítky milionů odkoupit nádraží a investovat do jeho rekonstrukce další miliony? Pokud na pomyslné misce vah porovnám, co je pro většinu občanů Humpolce lepší, tak se domnívám, že investovat tolik milionů do odkupu, rekonstrukce a následného provozování nádraží, je pro nás nereálné. Vždyť bychom na rok, na dva zastavili rozpočet města," zmínil svůj pohled na věc starosta s tím, že navíc existuje varianta, že nové nádraží pro město vybuduje ze svých prostředků ICOM, který ho bude rovněž „z vlastní kapsy" provozovat.

Někteří se také pozastavili nad tím, proč ICOM „nepustí" cizí dopravce na současné nádraží, které označuje za předimenzované. Respektive proč jim účtuje za vjezd a výjezd peníze, když je tím odrazuje od toho, aby na nádraží zajížděli. „S provozováním nádraží jsou spojeny náklady, které logicky musí zaplatit ti, kteří nádraží využívají – cestující a dopravci. Pro informaci, za vjezd a výjezd v Humpolci dopravci platí 99 korun, na nádraží v Jihlavě a Třeboni je to 109 korun a na Florenci v Praze dokonce 380 korun. Vybrané peníze pak putují podle zákona na kraj," nastínil Jan Varhaník.

Dan Merta zase přišel s dotazem, proč město nevyhlásilo veřejnou anketu s otázkou, jak by se prostor po starém nádraží dal lépe využít. „Návrh developera je špatný. Potřebuje vůbec Humpolec další supermarket? Sice jde o soukromé vlastnictví, ale vždyť je to pozemek ve městě," namítal.

Jasné tedy je, že ICOM stávající nádraží prodá a vybuduje nové. Na únorovém zasedání budou zastupitelé hlasovat o tom, zda Humpolec prodá parkoviště přiléhající k současnému nádraží, které mu patří, nebo neprodá. Pokud se rozhodne záporně, developer buď svůj projekt přizpůsobí menší ploše, anebo jej neuskuteční a pozemek nádraží ICOM prodá jinému zájemci. Jednou z variant je i vybudování odstavného parkoviště.

Autor: Aneta Slavíková

6.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Radek Koten
5

Radek Koten (SPD): Jako jediná strana prosazujeme přímou demokracii

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Ve Stranné u Telče usmrtil dítě zemědělský stroj

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Řidiči budou muset v Holušicích sundat nohu z plynu

Kaliště, Červená Řečice – Obce na Pelhřimovsku se snaží bojovat proti rychle jezdícím řidičům a zvyšovat bezpečnost pro své obyvatele. V Červené Řečici z toho důvodu vybudovali retardér, zastupitelstvo v Kališti oproti tomu odhlasovalo snížení rychlosti v místní části Holušice.

Bramborářské dny zhodnotily letošní sklizeň. Bude slabší

Vysočina – Letošní sklizeň brambor bude pravděpodobně o dvanáct procent slabší, než v loňském roce. Na semináři, který byl součástí Bramborářských dnů v Havlíčkově Brodě, to sdělil předseda Českého bramborářského svazu Miloslav Chlan.

Z garáže se ztratila JAWA i kompresor

Pelhřimov – Případ odcizení kompresoru a motocyklu JAWA 175 MZ zaměstnává hned od začátku týdne policii z obvodního oddělení v Pelhřimově.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení