Vystrkovská nabíjecí stanice je jednou z největších nabíjecích stanic pro elektromobily v Evropě a motoristům, kteří začínají přecházet na elektrický pohon, slouží už déle než půl roku. Nabíjecí stanici vybudovala u dálničního sjezdu na Humpolec energetická společnost E.ON loni v červnu.

Nabíjecí stanice je unikátní, a to i za hranicemi České republiky, což si tuzemská motoristická veřejnost v tuto chvíli neuvědomuje. Unikátní je například tím, že „pumpa" u Vystrkova je jediným místem v zemi, kde si řidiči mohou nabít svůj elektromobil na stojanech Tesla Supercharger. To podle odborníků zaujalo i v zahraničí.

Pozoruhodný je počet nabíjecích stojanů, jichž je u popisované stanice v součtu jedenáct, možnost rychlonabíjení i překvapivý design. „Co se týče počtu stojanů, řadí se naše nabíjecí centrum k těm větším stanicím v Evropě," zdůraznila Hana Pásková, manažerka výstavby stanice ze společnosti E.ON.

Unikátní je podle ní i možnost v krátkém časovém úseku reagovat na přicházející technologie a navýšit kapacitu stojanů na „vyšší rychlost". „To je umožněno tím, že máme k dispozici dvě trafostanice," doplnila Pásková.

Paliva všeho druhu

Za povšimnutí stojí i to, že u devadesátého kilometru se pod dálnicí na Benzině mohou za účelem doplnění „paliva" setkat řidiči, kteří využívají všechny komerčně dostupné technologie pohonu motorů. V lokalitě u oboustranného dálničního exitu si mohou řidiči naplnit „nádrže" benzinem, naftou, elektřinou i CNG, tedy stlačeným zemním plynem.

Výjimečnost největší české nabíjecí stanice pro elektromobily je i v tom, že jen elektřiny tam bylo loni „natankováno" tolik, že kdyby se všechna sečetla, auto bys ní ujelo vzdálenost z naší planety až na Měsíc, tedy 384 400 kilometrů.

Díky vysokému počtu nabíjecích stojanů je staniceu Vystrkova schopná za den odbavit čtvrtinu všech elektromobilů v České republice. U stojanů se střídají všechny druhy a značky elektroauti hybridů.

Nejčastěji se tam objevují vozy značek Nissan Leaf a BMW i3, denně pod dálnicí „tankují" také zhruba dvě desítky vozů značky Tesla. Nemalou část zákazníků představují cizinci.

„Naše klientela je přibližně z 25 procent zahraniční, ti si stanici velmi pochvalují. Opakovaně zmiňují překvapivý design, zastřešení, ale i venkovní posezení a vnitřní občerstvení," přiblížila zkušenosti Pásková. Současně dodala, že wifi a možnost nabíjení mobilních telefonů dnes již zákazníci moderní stanice považují za samozřejmost.

Zmíněné zázemí je pro řidiče elektromobilu o to důležitější, že nabíjení baterií v elektromobilech je ve srovnání se zavedenějšími technologiemi pořád časově náročnější. Nabití baterie v elektromobilu na 80 procent kapacity trvá do půl hodiny.

I proto si „elektromotoristé" mohou všímat takových věcí, jako je třeba design nabíjecí stanice. „Co se týče designu, jsme stále považováni za jednu z nejkrásnějších stanic na světě," doplnila Hana Pásková ze společnosti E.ON.