A to 
v případech, kdy se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici může během jízdy tato souvislá vrstva vyskytovat.

Například Jaroslav Beneš 
z Jiřic se na přezutí letních pneumatik na zimní chystá právě dnes. „Pneumatiky si vyměňuji sám doma, a to hlavně proto, že je to rychlejší než v autoservisu, a můžu na tom pracovat tehdy, kdy na to já mám čas," popsal své důvody Beneš.

Objednávky předem

Pro některé řidiče je zase praktičtější využít služeb autoservisů a pneuservisů, kde se v posledních dnech dveře opravdu netrhly. „V pondělí se nápor zákazníků začal stupňovat a předpokládáme, že vydrží zhruba do příštího úterý," přemítal vedoucí humpolecké prodejny Urban Pneu Karel Horký.

Ten dále podotkl, že kvůli zvýšenému zájmu o přezutí pneumatik u nich funguje objednávkový systém. Zájemce o servis se objedná předem 
na určitý čas. Samotná výměna pneumatik pak trvá 
do třiceti minut.
Podle slov Josefa Šímy, majitele firmy Autocentrum Josef Šíma, se první zájemci o přezutí na zimní pneumatiky u nich začali ve větší míře objevovat zhruba před čtrnácti dny. „Týden před prvním listopadem nápor zákazníků vrcholí a pokračuje ještě i týden potom. Řada lidí totiž stále nechává přezutí pneumatik na poslední chvíli. Sledují předpověď počasí 
a podle toho se řídí," podotkl Šíma.

Cena závisí na různých faktorech

Šíma dodal, že je pro zákazníky lepší objednat se předem. „Pokud toho máme zrovna hodně, musí si neobjednaný zákazník chvilku počkat," dodal.

Cena, kterou řidič za výměnu pneumatik v servisu zaplatí, se podle Karla Horkého i podle Josefa Šímy odvíjí od velikosti kol a materiálu, z něhož jsou kola vyrobená. „Cenová relace za výměnu se tak pohybuje asi 
od čtyř do dvanácti stovek," upřesnil Horký.

Za standardní novou zimní pneumatiku zákazník zaplatí asi od 1 100 do 2 000 korun. Cena může být ale samozřejmě 
i vyšší.

Krajská policejní mluvčí Dana Čírtková uvedla, že policisté začátkem listopadu žádné masivní akce zaměřené na kontrolu přezutí neplánují. „Pokud by se počasí změnilo a teplota by klesla pod nulu, budeme se u problémových úseků v rámci běžného výkonu služby zaměřovat na to, zda vozidla mají zimní pneumatiky. Včasné přezutí pneumatik by měl být hlavně zájem řidičů. Ti by si měli uvědomit, že to dělají proto, aby neohrožovali sebe a další účastníky provozu," zdůraznila Čírtková.

Tři prohřešky

Doplnila, že za nepřezuté pneumatiky mohou policisté řidiči uložit blokovou pokutu až dva tisíce korun a pokud by se stalo, že by ohrožoval provoz, mohou mu zakázat další jízdu.

„V souvislosti s touto otázkou řeší policisté nejčastěji tři prohřešky – zaprvé řidiči nemají pneumatiky vůbec přezuté, zadruhé nemají zimní obutí na všech čtyřech kolech a zatřetí pneumatiky nemají dostatečnou hloubku dezénu. Minimální hloubka dezénu je u pneumatik osobních vozidel stanovena na čtyři milimetry," uzavřela Čírtková.

Auta bez sněhu a reflexní prvky

Deník ve čtvrtek informoval o tom, že v chystané novele zákona o provozu na pozemních komunikacích bude výslovně zmíněná povinnost řidiče očistit před jízdou vozidlo od sněhu a ledu. To se týká nejen sněhu a námrazy na čelním a bočních sklech kvůli výhledu z auta, ale třeba i odstranění sněhu a ledu ze střechy, odkud by se mohl uvolnit. Porušení zákona bude chápáno jako lehčí přestupek, řidič neztratí bod, ale může mu být uložena pokuta do výše dvou tisíc korun. Návrh novely počítá i se zavedením povinnosti pro chodce pohybující se po neosvětlené krajnici nebo okraji vozovky mít na sobě reflexní prvky. Návrh je nyní v mezirezortním řízení, takže zatím není jisté, zda v této podobě vyjde v zákoně.