U jednostranné aleje před Houserovkou směrem od Rynárce jde hlvně o to, že tato spojnice Pelhřimova a Počátek je velmi frekventovaná. A navíc tudy často přechází zvěř.

Důvody havárií jsou logické: 1) auta se tu těžko vyhnou, 2) se změnou mikroklima pod mohutnými duby hrozí riziko smyku na ledu či na listí a 3) kořeny stromů zvedají asfalt. Předjíždění je skoro nemožné.

„Náklaďák s autobusem se tu zvlášť v zimě hůř vyhnou," říká předseda osadního výboru v Houserovce Miroslav Švarc s tím, že u stromů se sice občas frézují kořeny, ale je to vždy jen dočasné opatření.

Podle něj by velký efekt neměly ani odrazky ani snížení rychlosti. „Nejsem přítelem kácení stromů. Ale tady bohužel asi není jiná možnost, než je vykácet nebo aspoň prokácet tak, aby se tu větší vozidla lépe vyhnula," zvažuje Miroslav Švarc. Takové „zálivy" na vyhýbání jsou mj. v oboustranných alejích z Pelhřimova na Vlásenici, z Počátek na Polesí nebo v okolí Ctiboře.

Stromy jsou věcí silničářů, kteří upozorňují, že na okrese jsou i užší silnice uprostřed stromořadí, ale tato je z kategorie III. třídy asi nejfrekventovanější. Do kácení se jim moc nechce, po předchozích zkušenostech se bojí kritiky veřejnosti včetně ochránců přírody. „Je to těžké rozhodování. Prokácení jen několika stromů, které nejsou uschlé, moc nevyřeší. A instalace svodidel, která musí být v určité vzdálenosti od stromů, by silnici ještě víc zúžilo," říká vedoucí technicko-správního oddělení pelhřimovských silničářů Radoslav Kovář.

Policie zde už v roce 2009 navrhovala opatření ve smyslu vykácení samostatně stojících stromů zasahujících do vozovky a také omezení rychlosti. Některé stojící stromy již byly pokáceny, ale podle policistů se to setkalo s velmi nepříznivým ohlasem ze strany veřejnosti i orgánů majících na starosti životní prostředí.

„V obdobných případech se osvědčuje zvýraznění kmenů stromů bílou barvou," vysvětluje vedoucí pelhřimovského dopravního inspektorátu Rostislav Sůva. Snížení rychlosti nepovažuje za příliš efektivní už proto, že by se tu těžko hlídalo její dodržování.

Další krizové místo pro větší vozidla a chodce je i přímo v Houserovce. Ostrá zatáčka tu vede mezi domy, a když je zrcadlo zamlžené, musí řidič většího vozu jet pomalu. Omezení rychlosti by ale ani tady podle zmíněného předsedy osadního výboru nepomohlo.

Výběr z nehod
4. července 2012 – Řidič Octavie jel večer od Rynárce a do dráhy mu vběhl srnec, kterého usmrtil. Ke zranění osob nedošlo.
27. září 2012 – Řidička Renaultu jela od Rynárce, v levotočivé zatáčce najela na nezpevněnou krajnici, vyjela ze silnice a narazila do stromu. Došlo ke zranění řidičky a spolujezdce.
2. října 2012 – Řidič autobusu jel od Houserovky a předjížděl traktor a přitom zachytil bokem o strom vlevo. Bez zranění.
28. října 2012 – Řidič Peugeotu jel od Rynárce a v levotočivé zatáčce dostal smyk a čelně narazil do stromu. Bez zranění.