Citlivým bodem jinak překrásného dvouapůlkilometrového okruhu na okraji Pelhřimova je srázovité esíčko pod radětínským mostem.
Jakoby nestačilo, že si s tímto nepříjemným úsekem vesměs neví rady bruslaři. Co dělat s ním ale v uplynulých dnech měli také samotní radní. Ty pro změnu zaměstnala majetkoprávní stránka věci.

Jde o miliony korun

Zatímco cyklostezka jako taková patří městu, pozemky o výměře 343 metrů čtverečních pod mostem dosud říkají pane někomu jinému. Konkrétně státu zastupovanému Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

Což je z hlediska nezbytného vyúčtování stavby za pět milionů korun pro Státní fond dopravní infrastruktury, od něhož mají Pelhřimovští slíbenou dotaci 3,5 milionu korun, docela nemilé.

Takže na vypořádání docela spěchají. Ještě zjara to vypadalo jednoduše. Představitelé města měli od zástupců ŘSD ústní příslib ohledně darování dotyčných pozemků. Zastupitelé dokonce v dubnu již schválili jejich přijetí.

Záhy se ale ukázalo, že zadarmo to nakonec nepůjde. „Vyšlo najevo, že když se před lety stavěl obchvat, ŘSD od města tento cíp pod mostem koupilo,“ vystihl jádro problému vedoucí odboru školství Bohumil Kovanda, který je coby tehdejší místostarosta pod výstavbou cyklostezky podepsaný.

A protože správce českých silnic za pozemky zaplatil, logicky se jich nyní těžko může zbavit grátis. Zastupitelé se tedy bavili o cyklostezce i při červnovém rokování. Nakonec se opřeli o návrh výboru pro nakládání s obecním majetkem.

Tedy, koupit pozemek zpátky za podmínek, které platily před lety při jeho prodeji. Konkrétně to činí 105 korun za metr čtvereční.
Rozhodně nikoliv za cenu odhadní, která může být v porovnání s tou původní až pětinásobná.

Budou ctít cenu

Jednání v jihlavském krajském středisku ŘSD dopadlo rozumně. „Dohodli jsme se, že nám potřebný kousek prodají za stejných podmínek jako tenkrát my jim. Zbývá už jenom dořešit to po administrativní stránce,“ shrnul výsledek jednání starosta Leopold Bambula.

Cyklostezka obepnula lesopark Sady vloni na podzim. „Rozhodně to není tak, že bychom stavěli na cizím. Už tehdy jsme měli v ruce smlouvu o smlouvě budoucí s tím, že majetkové věci dotáhneme dodatečně. Jinak bychom neměli šanci získat dotaci,“ ubezpečil Bohumil Kovanda.

Lán hladkého asfaltu klikatící se poklidnou okrajovou oblastí města se každopádně osvědčil. Za slunečných dnů je stezka plná cyklistů, bruslařů či maminek s kočárky.

Na radnici se nahlas hovoří také o revitalizaci samotného parku blíže středu města. Pokud vyjde dotace, dočkají se lepšího povrchu i tamní letité chodníky, čímž by se z rovinaté odpočinkové oblasti mohl stát ráj pelhřimovských in–line bruslařů.