V jejich schránkách přistála také obálka s anketou. Ta se týká dlouho opomíjeného problému jménem průjezd sídlištěm. Ve hře je jeho zvažované zjednosměrnění, k němuž se lidé mohou právě vyjádřit.

Na nutnost úpravy sídištního dopravního pořádku upozornili dopravní policisté. „Přišlo nám hned několik anonymů kvůli tomu, že motoristé parkují tam, kde nemají. Po přeměření šířky silnice jsme zjistili, že šest metrů potřebných pro obousměrný provoz tam skutečně není,“ řekl vedoucí pelhřimovské dopravky Rostislav Sůva.

Dvojnásobně se to týkalo zejména ulice Osvobození, kde stojí auta podél silnice odjakživa. Přitom tam vlastně nemají co pohledávat. A nejenom kvůli nedostatečné šířce silnice.

Záchranářům vadí přístup ke vchodům

Potíže tam hrozí i záchranářům. „Přístup k jednotlivým vchodům tamního panelového domu je ztížený už tak kvůli příliš ostrému úhlu chodníku. Před vchody navíc neustále parkují auta. To bychom také potřebovali změnit,“ vysvětlil velitel pelhřimovských hasičů Jiří Hörner.

Anketní lístky připravili a po panelácích nechali roznést pracovníci městského úřadu. Její znění zároveň vyvěsili na radniční internetové stránky.
„Jde o to, že ať už v dopravní komisi zvolíme jakékoliv řešení, pokaždé bude mít klady i zápory. Zajímá nás proto názor lidí, kterých se úprava dotkne,“ uvedl člen dopravní komise Stanislav Kropáček.

Ten také dodal, že pokud má anketa dostát svému účelu, lidé by měli psát skutečně věcné připomínky a návrhy, jak celou záležitost vyřešit. V současnosti se nabízejí dvě základní možnosti.

Tou první je již zmíněné zjednosměrnění celého úseku, tedy napojení z ulice Architekta Janáka až k automyčce na horním konci ulice Osvobození. Na sídlišti by vzniklo odhadem čtyřicet míst, motoristé by mohli parkovat vpravo podél silnice. Samozřejmě za předpokladu, že tam ponechají třímetrový jízdní pruh.

Prodloužený výjezd

Dotyčný návrh ale nezapře ani svoje stinné stránky. Pocítili by je zejména obyvatelé paneláků v Pražské ulici. Nezbylo by jim než vyjíždět ven ze zástavby úplně přes celé sídliště. Jenom ke kruhovému objezdu by to měli tři čtvrtě kilometru.

Druhá možnost vypadá jednoduše. Prostě ponechat dopravní značení tak, jak je. V takovém případě by ale strážci zákona museli už neoblomně bdít nad jeho dodržováním. Lépe řečeno, sázet za stěrače špatně odstavených aut jedno předvolání za druhým.

Auta tam stála třicet let, aniž směla

Růžové lístečky za okny vozidel na Osvobození ostatně už plápolaly před několika týdny. Tenkrát ale motoristé ještě vyvázli bez úhony.
„Sazebník trestů nám umožňuje pro tyto případy udělit pokutu od nuly do dvou tisíc korun. Tenkrát jsme ještě přihlédli k tomu, že ta auta tam třicet let normálně stála, a věc jsme vyřešili domluvou. Pokud se ale dopravní značení nezmění, nezbyde nám než důsledně vyžadovat dodržování pravidla o ponechání šestimetrového prostoru pro obousměrný provoz,“ doplnil policista Rostislav Sůva.

Pelhřimovští se rozhlédli i v dalších městech, kde se ke zjednosměrnění průjezdu obytnou zónou rovněž uchýlili. „S dopravou to tam každopádně zahýbalo. Z dlouhodobějšího hlediska ale zaznívají spíše spokojenější ohlasy. Jednosměrka dokáže mimo jiné zklidnit dopravu,“ zmínil Kropáček další výhodu tohoto návrhu.

Lidé ze sídliště si k tomu mohou říci svoje do poloviny května. Poté se otázka dostane na přetřes při zasedání dopravní komise.
Nový dopravní pořádek by mohl zavládnout v ulicích Pražská a Osvobození přibližně počátkem letních prázdnin.