Z doktorských plášťů se vytrácí slušnost. Vůči pacientům, vůči kolegům. Potvrzují to i samotní lékaři z okresu. „Znám pacienta, který se stal svědkem odstrašujícího lékařského konzilia v nejmenované nemocnici. Když pominu, že jej ponechali zpola vysvlečeného, bavili se mezi sebou přinejmenším nevhodně. S despektem se vyjadřovali zejména o zařízení, které jej na speciální vyšetření poslalo.

Byl tím natolik zhnusen, že odmítl léčbu v dotyčné nemocnici a požádal o přeřazení jinam,“ vykreslil jeden příklad za všechny ředitel humpolecké plicní léčebny Tomáš Drasnar. Tato skutečnost jej natolik pobouřila, že v minulém týdnu při okresním lékařském sněmu povstal a vůči svým kolegům vznesl prosbu, aby ctili pravidla slušnosti.

Pravý profesionál by raději pomlčel

Podle předsedy okresní lékařské komory Hynka Poula se stává obětí opovržlivých poznámek zejména osazenstvo praktických a ambulantních ordinací.
„Specialisté by si měli uvědomit, že pacienti k nim přichází, jak se říká, již přefiltrovaní. Praktici to mívají při stanovení diagnózy nepoměrně složitější,“ upozornil Poul.

„Jak vám tohle mohl někdo předepsat? Kdo vám takovou hloupost jenom poradil?“ Nemocní slýchají podobné věty od specialistů často. Že se tak děje, ví i praktická lékařka Marie Keslová.

„Svědčí to o charakteru takového doktora. Nikdo z nás není jasnovidec, kvůli upřesnění diagnózy k nim ostatně pacienty posíláme. Tyto posměšky jsou každopádně příznakem neprofesionality, která se v Česku netýká rozhodně jenom zdravotnictví,“ poznamenala Keslová, jedna z nejzkušenějších pelhřimovských praktických lékařek.

Takoví lékaři přitom škodí shazováním kolegů i sami sobě. V této branži jde v první řadě o důvěryhodnost, kterou tímto pošlapávají všem.
„Jde i o to, že lékař obecně je považovaný za dokonalou, eticky náležitě vybavenou bytost. Což samozřejmě není pravda, i my občas chybujeme. Vztah mezi lékařem a pacientem, ale koneckonců i mezi samotnými zdravotníky je přitom velice křehký. Podle toho je zapotřebí s ním zacházet,“ zdůraznil závěrem primář Drasnar.