VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silná mlha může zaskočit i hodně zkušeného motoristu

Pelhřimovsko – Motoristé si musí dát dobrý pozor na mlhy. Meteorologové hlásí na nejbližší dny silně inverzní počasí, které mlhovinou rozhodně nešetří.

5.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Daniel Burda

Sluší se dodat, že v okrese se najde hned několik oblastí, kde si mohou motoristé být setkáním s tímto jevem téměř jisti bez ohledu na rozmary počasí.

Pozor na osvětlení

Okolí Rytova na Černovicku, lipické údolí, Ústrašínsko, přehrady na Humpolecku. Tam všude se zatahuje těžko průhledná záclona i v okamžiku, kdy všude jinde zůstává viditelnost bez kazu. Příčinu vzniku lokálních mlh vysvětlil meteorolog Milan Váňa.

„Třeba u Červené Řečice může za změnu mikroklimatu zejména v létě skutečnost, že voda v přehradě Trnávka bývá teplejší než vzduch. Tím kondenzuje vodní pára,“ vysvětlil vedoucí košetické observatoře.

Mlha se samozřejmě vytváří i řadou jiných způsobů. To však řidiče nemusí až tolik zajímat. Důležitější je uvědomit si, co všechno mohou, mají či dokonce musí uprostřed „mlíka“ udělat.

„Motoristé každopádně musí zapnout zadní mlhovky, pokud je mají namontované i vpředu, mohou použít i je. To se samozřejmě týká také hustého deště či sněžení,“ řekl za pelhřimovské dopravní policisty Miroslav Lhotský. Ten zároveň upozornil, že v okamžiku návratu viditelnosti do normálu se musí přídavné osvětlení okamžitě vypnout. Jinak vám nepoděkují ti v autech za vámi či v protisměru.

Nechvátat, dávat pozor, předvídat

A jakým způsobem je radno v mlze jezdit? Rozhodně se vyplatí ctít přímou úměru mezi rychlostí a viditelností. „Platí zásada, že řidič by měl jet vždy jen tak rychle, aby dokázal bezpečně zastavit na vzdálenost, kam dohlédne,“ vysvětlil dopravní odborník Jaroslav Knězů, který pro případ delšího cestování upozornil i na pravidelné přestávky. „Stokilometrové řízení v mlze je opravdu únavné. Člověk nesmí ani na chvíli polevit v pozornosti, jinak hrozně riskuje. Únava očí se stupňuje, což si mnozí z nás často neuvědomují,“ podotkl Knězů.

Dalšími radami jej doplnil i policista Lhotský. „Za snížené viditelnosti je také zapotřebí přemýšlet o řízení více než kdy jindy, předvídat případné nebezpečné situace. A hlavně se nedopouštět žádných zbrklých manévrů, které by mohly zmást ostatní účastníky provozu,“ dodal Lhotský.

Brát všechny tyto pokyny na lehkou váhu by se nemuselo vyplatit. Svědčí o tom loňská čísla o nehodovosti. „V Jihomoravském kraji, pod jehož policejní správu Pelhřimovsko vloni patřilo, se za zhoršené viditelnosti stalo 171 nehod,“ upřesnila policejní mluvčí Hana Kotková.

Autor: Michal Vítů

5.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Lampíř
9

OBRAZEM: Úroda na Sádku je nejlepší za pět let. Suchu navzdory

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

Bouřka zaměstnala hasiče hlavně na Pelhřimovsku

Orlík nad Humpolcem se o víkendu vrátí do pravěku

Orlík nad Humpolcem – Tento víkend se zřícenina hradu Orlík nad Humpolcem přesune zpět do pravěku. Na návštěvníky památky čeká mimo jiné i filmová projekce.

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Jihlava – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

Slaměné ovečky a včelí medvídky obdivují návštěvníci Horní Vsi

Horní Ves - Horní ves na Pelhřimovsku zdobí včelí medvídci a tři ovečky z balíků slámy. S takovou výzdobou, kterou v obci každoročně obměňují, přišla tamní zemědělská společnost Klas Horní ves.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení