Fyzika či chemie nemusí zavánět nudou k uzívání. Jako důkaz posloužilsoutěžní pořad v pelhřimovském kině nazvaný Clever v podání žáků základní školy Na Pražské.

Ti se v rámci celoročního projektu nechali tak trochu inspirovat bývalou televizní šou Milana Šteindlera. Jenom s tím rozdílem, že do dvou soutěžních lavic posadili proti sobě samotné učitele…

Narychlo nevěděli, tak pálili od boku

Co udělá balónek naplněný vodou v mikrovlnce? Jak zašpuntujeme láhev vajíčkem? A můžeme zapálit svíčku ve sklenici s vodou? Celkem 23 otázek podobného kalibru si na učitele školáci připravili.

„Člověk nemůže takhle narychlo vědět všechno. Něco fakt střílíme od boku,“ nezapírali rozpaky nad zapeklitými úlohami ředitel školy Luděk Charouzek se svým zástupcem Miloslavem Jirků.

Naproti sedící dvojice Blanka Bartošková s Michaelou Horákovou na tom nebyla o mnoho lépe. Však také klání nakonec skončilo spravedlivou remízou 15:15.

Natáčení děti bavilo

Vtip pořadu spočívá v tom, že rozhřešení fyzikálně chemických problémů poskytli učitelům pomocí názorné videoukázky samotní žáci.

„Původně jsme měli v úmyslu předvést alespoň některé pokusy naživo, s ohněm či chemikáliemi by nás ale do kina nepustili. Tak jsme to s dětmi natočili ve škole celé,“ vysvětlila nápad s promítáním fyzikářka Pavla Hájková, jedna z iniciátorek projektu, do něhož se zapojily žáci z celého druhého stupně.

A to nejenom jako vykonavatelé pokusů. Školáci se postarali i o technické zajištění projekce a pořad si i odmoderovali. „Nejzajímavější bylo asi to natáčení. Třeba jsme udělali jeden klip a pak při stříhání jsme zjistili, že nám tam zvenku halekají dělníci, kteří zrovna dělali na škole novou fasádu,“ rozesmál se jeden ze „střihačů“, deváťák Jakub Holakovský.

Chemikářku Janu Šaldovou ohromilo nadšení ze strany dětí. „Ani jsem nečekala, že se do toho pustí s takovou vervou,“ pochválila děti učitelka.

Michaela Kubů, která společně s Michaelou Ratajovou celým vědeckým odpolednem provázela, by se do toho pustila klidně znovu.

„Při takových pokusech je fyzika prostě zábavnější. Navíc jsme si u toho užili spoustu legrace,“ mínila Kubů.

Právě o určité polidštění obou vědeckých předmětů šlo autorům pořadu Clever v první řadě. „Víme, že fyzika, ale ani chemie se u dětí většinou netěší žádné zvláštní oblibě. Pokud se ale učivo správně uchopí, nemusí být hodiny zase až tolik nezáživné,“ dodala závěrem chemikářka Šaldová