Řidiči by měli být obezřetní, obzvláště teď, kdy se někteří z nich chtějí vydat autem na dovolenou. „Při jízdě na letní dovolenou se kromě obvyklých rizik spojených s cestováním přidružují další rizikové faktory, jako je zvýšená hustota dopravy, větší počet řidičů s menší praxí, kteří obvykle v jiných měsících neřídí, zvýšené množství jednostopých vozidel, včetně cyklistů, teplé počasí, které řidiče dříve unaví a snižuje jeho pozornost, a v neposlední řadě zvýšený počet nočních jízd," vyjmenoval Jaroslav Točík, primář interního oddělení jihlavské nemocnice.

Podle něj by maximální doba nepřetržitého řízení auta neměla v žádném případě přesáhnout čtyři hodiny. „A to nejen vzhledem k únavě řidiče, ale i ke zvýšenému riziku žilní trombózy. V ideálním případě přerušuje řidič jízdu každou hodinu a půl a využije přestávku mimo jiné na krátkou rozcvičku," radí lékař. Každý řidič by pak měl přerušit jízdu při jakýchkoliv prvních příznacích únavy či ospalosti. Důležitým pomocníkem může být spolujezdec, který řidiče sleduje. Kritické z hlediska rizika havárie bývají poslední desítky kilometrů před cílem, jak při cestě na dovolenou, tak i při návratu domů.

To moc dobře ví řidič Jaroslav Dohnal z Jihlavy, který minulý rok na zpáteční cestě z dovolené boural. „Už jsem byl skoro v Jihlavě, tak jsem nechtěl zastavovat, i když jsem cítil, že už jsem unavený. Usnul jsem a narazil do svodidel na dálnici. Naštěstí to odneslo jen auto, nikomu se nic nestalo, ale už jsem poučený. Když cítím, že jde na mě únava, zastavím klidně čtyřikrát za hodinu," vyprávěl Dohnal.

Řidič by navíc neměl před jízdou ani během jízdy konzumovat těžká jídla a musí dodržovat pitný režim. „Únavu a riziko spánku neodstraní žádný energetický nápoj ani silná káva či čaj. Kofein sice může krátkodobě oddálit pocit únavy, ten se však později může dostavit mnohem silněji a kromě toho se může podílet na nadměrném odvodnění organismu," varuje dále primář interního oddělení.