VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak rozvíjet MHD v Jihlavě? Co si myslí politici

Jihlava – Redakce Deníku dala možnost všem politickým subjektům zastoupeným v Zastupitelstvu města Jihlavy, aby se vyslovily k vizím rozvoje hromadné dopravy ve městě.

7.3.2015
SDÍLEJ:

Technici při práci v dílnách Dopravního podniku města Jihlavy. Foto: Deník/Libor Plíhal

Osloveni byli volební lídři s tím, že si mohou případně určit jiného stranického kolegu, který se za ně vyjádří. Využilo toho hnutí ANO a lidovci. Primátor Jihlavy Rudolf Chloupek (ČSSD) prostřednictvím svého sekretariátu slíbil odpovědět písemně, ale do stanoveného termínu redakce žádné vyjádření nedostala. Za ODS, koaličního partnera v radě města, odpovídal v rozhovoru náměstek primátora Jaroslav Vymazal. Lídryně Fora Jihlava a rovněž koaličního partnera v radě města Karolína Koubová telefonicky přislíbila, že odpověď pošle někdo pověřený, ale redakce ve stanoveném termínu žádné vyjádření neobdržela. Za opoziční TOP 09 se reakci zastupitele Romana Peschouta nepodařilo získat, ani když mu byla redakcí na jeho zastupitelský e-mail zaslána žádost v časovém rozmezí dvakrát.

ANO – odpovídal Dalibor Pituch, zastupuje hnutí ANO v městské komisi pro dopravu, hnutí ANO je v Zastupitelstvu města Jihlavy v opozici (redakčně upraveno)

K tomu, aby lidé nechali auto doma a do centra města nebo do zaměstnání jeli hromadnou dopravou, je nezbytný fungující systém MHD, to je blízká dostupnost hromadné dopravy, vedení linek v poptávaných trasách a odpovídajících intervalech, příznivé jízdné a komfort ve vozidlech a na zastávkách. Systém linek MHD usnul v minulosti, a nereaguje na aktuální potřeby města, a to je potřeba změnit. Napomoci by tomu měl připravovaný dopravní průzkum, ten předchozí v roce 2008 však potřebné změny nepřinesl. Chceme na to dohlédnout a přispět k tomu, aby výsledky současného průzkumu byly konečně impulzem pro zásadní a koncepční změnu linkového vedení podle potřeb obyvatel města.

-------------

KDU-ČSL – odpovídal Petr Piáček, místopředseda KDU-ČSL městské organizace Jihlava, KDU-ČSL je v Zastupitelstvu města Jihlavy v koalici s ČSSD, ODS a Forem Jihlava (redakčně upraveno)

Konkrétně nám jde o zavedení noční linky, po které volají občané města v anketách. Podle nás je to cenná služba pro občany a také prvek zvyšující bezpečnost v centru. Dále pak zavedení nastupování předními dveřmi ve večerních hodinách, tak jako je v to v některých jiných městech. Viděli bychom v tom snížení nákladů na revizory a lepší výběr jízdného.

MHD vnímáme jako službu občanům města, a ta musí mít jisté standardy a svoji kvalitu za rozumnou cenu. Aby MHD byla plně funkční, musí mít jasnou koncepci, která bude v souladu s celkovým návrhem dopravy. Tak, jak je nesrovnatelná celková doprava ve městě nyní a před deseti dvaceti lety, tak se musí vyvíjet i MHD. My tvrdíme, že je správný čas provést kvalitní průzkum tak, aby si MHD udržela své cestující a další přibyli. Cena tohoto průzkumu se pohybuje ve výši 1,5 procentních ročních nákladů na MHD z rozpočtu města. Chceme být dobrými hospodáři a vědět, že prostředky jsou vynaloženy správně a občané jsou s touto službou spokojeni.

Co se týká navýšení počtu cestujících, tak bychom se měli podle nás zaměřit na děti, mladé rodiny a občany důchodového věku, a ty, kteří nemají jinou možnost než využívat MHD. Zvláštní pozornost si podle nás zaslouží přespolní. Pokud bychom dokázali propojit MHD a autobusy regionální dopravy, tak se podle nás sníží počet aut dojíždějících do centra a do Jihlavy vůbec. To vše nám ale může ukázat dopravní průzkum.

Nabízí se nám zcela nový pohled, a to jsou zkušenosti z polských měst o velikosti Jihlavy, a u nás Frýdku-Místku, kde je MHD zdarma. Podařilo se jim díky tomuto snížit počet aut ve městě, a neúměrně nezvýšit náklady na MHD. Tyto pilotní projekty jsou nám velice sympatické, a chceme se proto také zaměřit na možnosti, jak snížit náklady na jízdné a provést celkovou analýzu jízdného a nákladů s tím spojených. I toto zapadá do dotazníkové akce spojené s průzkumem dopravy a možná přinese jasnou odpověď, že MHD zdarma by Jihlavě prospěla.

-------------

KSČM – odpovídal Pavel Šlechtický, volební lídr KSČM v Jihlavě a zastupitel města, KSČM je v Zastupitelstvu města Jihlavy v opozici (redakčně upraveno)

Rozvoj městské hromadné dopravy je pro nás rioritou. Bohužel vnímám, že řada občanů jezdí do práce a vozí děti do školy svými auty. V řadě případů je to pro ně lacinější než jet MHD. V trolejbusech převažují starší občané. Tento stav i vzhledem k tomu, že další pokračování stavby silničního městského obchvatu není v tomto volebním období reálné, je třeba výrazně změnit. Proto zastupitelé za KSČM budou navrhovat pro děti do 10 let MHD zdarma. Do budoucna bychom chtěli pro děti a mládež do 15 let bezplatnou MHD. Je třeba mladé lidi znovu naučit maximálně využívat MHD. Jízdné v MHD je v Jihlavě drahé, jeho zlevnění by ale asi v zastupitelstvu neprošlo. Je však aktuální, víme, že ve Vídni zlevnili městskou hromadnou dopravu a chystají se k tomu i v Praze.

V Jihlavě dosud převládal názor, že dotace dopravnímu podniku by neměla přesáhnout 50 procent jeho celkových nákladů. Považuji tento názor za nesprávný, dotace města dopravnímu podniku je jedna z nejnižších v republice. Posledním zastupitelstvem bylo schváleno milion korun na dopravní průzkum a nový model tras MHD. Podle mého názoru je prioritou dobré dopravní spojení průmyslových zón v Pávově a Hruškových Dvorech pokud možno přes sídliště Březinova, kde je největší koncentrace obyvatel města.

Další prioritou je spojení s nemocnicí a Domem zdraví. Nechceme, aby trolejbusová doprava byla vypuštěna z ulice Seifertovy, jde o linku B1, linka A ze Slunce by měla vést k Domu zdraví. Připravované prodloužení trolejbusové dopravy ulicí Vrchlického musí mít zastávky v blízkosti nemocnice.

Do doby zajíždění všech vlaků alespoň od Havlíčkova Brodu na městské vlakové nádraží není vhodné další spoje MHD do tohoto prostoru preferovat, ostuda s autobusovou linkou 6 již stačila.

Práce na novém modelu MHD v Jihlavě budeme pečlivě sledovat a požadovat, aby byla podrobena diskusi jihlavské veřejnosti.

Autor: Petr Šmergl

7.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Postavičky z balíků slámy v Horní Vsi.
5

Slaměné ovečky a včelí medvídky obdivují návštěvníci Horní Vsi

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Pojišťovací agentku poslal soud do vězení

Vysočina – Pojišťovací agentku Marii Vašíčkovou ze Ždírce nad Doubravou na Havlíčkobrodsku poslal ve středu 16. srpna Krajský soud v Hradci Králové na šest let do vězení. Osmačtyřicetiletá žena podle soudu připravila v letech 2009 až 2016 své klienty ve dvaasedmdesáti případech o více než pětatřicet milionů korun.

Kuki se vrací domů. Chytili ho v Jihlavě

Jihlava – Tříměsíční pobyt ve volné přírodě Kukimu končí. Od tohoto pondělí ví o klokanovi, který utekl už v květnu svému majiteli z rodinné farmy v Mohelnici na Olomoucku, celá republika. V pátek ráno se ho podařilo pracovníkům jihlavské zoologické zahrady, hasičům a městským policistům chytit ve Starých Horách v lokalitě Červené domky.

Sexuolog Weiss půjde k soudu v říjnu. Hrozí mu trest až šest let vězení

Pelhřimov – Až šest let vězení hrozí sexuologovi Petru Weissovi z Prahy za to, že loni v září podle policie způsobil na Pelhřimovsku dopravní nehodu, při níž zemřeli dva lidé, a jeden byl vážně zraněn. Dvaašedesátiletý lékař tehdy vyvázl s lehkým zraněním. Policie nakonec dospěla k závěru, že Weiss se před nehodou nevěnoval řízení a jel příliš rychle. Vyšetřování bylo ukončeno a spis už je i s podanou obžalobou u Okresního soudu v Pelhřimově.

Nový ředitel: Divadelní prostředí znám, takže vím, do čeho jdu

Počátky – V Kulturních zařízeních města (KZM) Počátky se vystřídalo vedení. Od srpna má tak mimo jiné počátecké volnočasové aktivity na starost Vítězslav Větrovec z jihočeské Velké Lhoty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení