Pelhřimovský knihkupec Jaromír Vytopil pouští koledy do Poděbradovy ulice už od září. „Zatím se nejlépe prodávají dokumentární knihy, vzpomínky a cestopisy. Během listopadu, kdy muži začínají kupovat dárky manželkám, se obyčejně přidají ještě romány pro ženy,“ vysvětlil Vytopil, který může nástup vánočního shonu směle porovnávat.

„Před dvaceti roky se lidé začínali živěji zajímat o knihy pod stromeček v polovině listopadu. Nyní je to posunuté o měsíc dříve,“ zavzpomínal zkušený knihkupec.

Rovněž prodejci elektrospotřebičů již balí první krabice do ozdobného papíru.

Hlavní slovo mají hypermarkety

Podle Luboše Šilera z pelhřimovské prodejny Elpos ovlivňují časnější nástup předvánoční nákupní horečky marketingové tahy obchodních řetězců i televizní reklama.
 
„V hypermarketech vídáme první stromečky už začátkem října. Jakmile je lidé uvidí, okamžitě začnou přemýšlet o dárcích. Asi je to ale dobře. Kdo si přispíší, ten se nemusí později nervovat v přecpaných obchodech,“ podotkl Šiler. Zatímco vloni před Vánoci zákazníci šíleli po MP3 přehrávačích, letos to zřejmě vyhrají DVD rekordéry a LCD televize. „Lidé se hodně ptají i po akumulátorovém vysavači,“ upozornil prodejce na další možný hit.
 
Pod málokterým vánočním stromkem neleží nějaká ta sportovní proprieta. Zatímco někteří jejich prodejci tvrdí, že na ozdoby ve výloze je ještě čas, zákazníci to mají jinak. „Lidé si letos opravdu přivstali. Nejvíce je přitahuje ještě široký, nerozprodaný sortiment zboží i výprodejové slevy,“ pravil prodejce Miroslav Vacík, podle něhož lidé letos zřejmě věří ve sněhobílou zimu. Báječně totiž jdou na odbyt veškeré součásti lyžařské výstroje.
 
Přestože stále více zákazníků se činí v uctivém předstihu, pořád ještě se najde spousta lidí, kteří to mají přesně naopak.