Cenou za to, že pro blízkého bude rozbalování dárku napínavé, protože vevnitř čeká překvapení, je občas bohužel nutnost reklamace.

„Mám s ní jednu čerstvou zkušenost. Byla jsem se v obchodě se spodním prádlem ve Školní ulici v Pelhřimově zeptat, jestli by mi nevyměnili noční košili, co mi tam koupil manžel. Moc se mi totiž nelíbí," svěřila se Deníku Martina Marešová ze Žirova. „Paragon jsem měla, ale paní prodavačka mi řekla, že košili chybí cedulka a bez toho to nepůjde. Bohužel jsem si hned v obchodě nevzpomněla, že to manžel přinesl už zabalené, takže mu museli cedulku odstřihnout při nákupu. Připadá mi ale stejně jako nesmysl, že pro vrácení nebo výměnu zboží potřebují cedulku," popsala svůj neúspěšný pokus 
o reklamaci.
V obchodě Pánská móda – Spodní prádlo v Palackého ulici v Pelhřimově se zatím žádné povánoční reklamace ještě nerozjely. „Pouze se tu minulý týden byla jedna paní zeptat, jestli může vyměnit zateplené legíny, protože koupili malou velikost. Neměla je ale s sebou, tak přijde tento týden," mluvila o jediné dosavadní reklamaci provozovatelka obchodu Jiřina Koreisová s tím, že to ale může ještě vypuknout, protože spousta obchodů měla minulý týden zavřeno, a reklamace tudíž budou lidé řešit až nyní. „Pokud chce zboží vyměnit, musí zákazník přinést pokladní doklad. A také je upozorňuju, aby neustřihli štítky, které na oblečení visí. Sloupnutá cenovka nevadí, tu nahradíme," dodala obchodnice.

Obchodní řetězce většinou reklamace přijímají bez potíží. „Naše společnost nabízí 
po celých patnáct let, kdy je 
na českém trhu, ohledně výměny či reklamace zboží unikátní záruku. Zboží lze bez problémů vrátit, či ho ochotně vyměníme," informoval mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl. Odkázal rovněž na web obchodního řetězce, kde je možné se dočíst i to, že Kaufland poskytuje tříletou záruku na všechny elektrospotřebiče.

Dobrou zkušenost s reklamací v Kauflandu potvrdila třiatřicetiletá žena z Pelhřimova, která si nepřála být jmenována. „Ve čtvrtek po Štědrém dnu jsem šla do Kauflandu vrátit digitální hru, která se nám pod stromečkem sešla dvakrát. Přestože jsme neměli účtenku, na informacích byli velice ochotní, paní vzala hru bez problému zpět 
a vrátila nám peníze," vyprávěla žena.

Trochu jinak vrácení zboží vyřešili v jihlavském Jysku. „Přišla jsem se županem, který jsem koupila manželovi. Byl mu malý. Vyměnili by mi ho bez problému za větší, kdyby ho měli, ale bohužel. Když jsem se tedy místo toho zeptala na vrácení peněz, nabídli mi vystavit kartu, kterou u nich můžu při dalším nákupu zaplatit, a dobili mi ji na částku, kterou jsem za župan dala. Platí pět let, takže jsem už žádné další zboží, za které bych župan honem vyměnila, nehledala," líčila paní Iveta z Pelhřimova s tím, že určitě nebude problém to v budoucnu utratit.

Od té doby se o dost zlepšili

Na jednu starší příhodu zavzpomínala studentka Anna Kvášová z Nové Cerekve. „Asi před devíti lety se mi pár měsíců po Vánocích rozbil discman. První problém: museli jsme ho donést přesně na tu pobočku, odkud byl koupený, takže vznikla značná časová prodleva jenom tím, že jsme museli čekat, až se někdy zase dostaneme do Prahy. Pak ho měsíc zkoumali a došli k závěru, že se opravit nedá, ale že chtějí, abychom jim k němu přinesli i sluchátka. Sestřenka, která to chodila řešit, došla v záchvatu mírného zoufalství koupit první levná sluchátka, která uviděla. V Datartu je s ledovým klidem přijali a po dalším měsíci čekání konečně vydali i peníze. Musím na závěr říct, že od té doby se v reklamacích Datart znatelně zlepšil," podotkla s úsměvem studentka.

Vyrobeno v Číně, bude se vyměňovat

Má také jeden čerstvější zážitek, ovšem z pohledu prodávajícího, konkrétně z předvánoční brigády v malém obchodě se sportovním oblečením a potřebami v Brně, kde studuje.

„Nejdřív přišel pán reklamovat, že je funkční prádlo obepnuté. Zvláštní, když má nejmíň z osmdesáti procent přiléhat k tělu. Pak dorazili dva chudáci rodiče, že si nevšimli, že je na výrobku napsáno „vyrobeno v Číně" a že to by jim syn hodil na hlavu. Člověk by zejména těm druhým vyhověl rád, ale na lidskou hloupost ani na zásadového syna se bohužel reklamace nevztahuje. Nakonec se po dlouhém dohadování vyměňovalo, přestože v obou případech chtěli vrátit peníze," doplnila Anna Kvášová.
Od 1. ledna tohoto roku začal platit nový občanský zákoník. Změny se týkají i reklamací, například záruční lhůty nebo možností jak reklamaci řešit, třeba poskytnutím slevy. Novinky však platí teprve v případě zboží koupeného v lednu. Na dárky pořízené před Vánocemi se ještě nevztahují.