Jana Svobodová z Třebíčska jezdí mezi Třebíčí a Prahou pravidelně asi čtyři roky. V poslední době ji proto nepřekvapuje fakt, že kvůli nejrůznějším opravám silnic jezdí autobusy po objízdných trasách. Jedna taková zajížďka se jí však v úterý v podvečer málem stala osudnou. Cestovala totiž v autobusu pražské společnosti A-Z Bus na pravidelné lince mezi Třebíčí a Prahou, do kterého v Lukách nad Jihlavou na železničním přejezdu u továrny narazil vlak.

V době, kdy vlak do uvízlého autobusu na přejezdu narazil, už byli všichni cestující z autobusu venku. Nyní se ovšem řeší, co autobus na přejezdu mezi Železniční a Tovární ulicí v Lukách nad Jihlavou dělal.V ulici před ním je totiž značka, která zakazuje vjezd vozidel nad 3,5 tuny a silnice je zde úzká.

Cestující Jana Svobodová se cítila ohrožená a Deníku sdělila, jak celou situaci viděla ona.

„Jeli jsme od Brtnice a kvůli uzavírce na Jihlavu to řidič vzal přes Luka nad Jihlavou. Normálně tudy autobus nejezdí. Když jsme však byli v Lukách, řidiči nevěděli, kudy jet, proto se místních ptali. Ti jim sdělili, že je možnost jet přes ten přejezd, ale že by to nedoporučovali. Autobus na něj však vjel a ve dvou třetinách jsme se na něm zasekli," popsala, co předcházelo situaci cestující.V ten den podle ní jeli na lince dva řidiči. Když se autobus zasekl, tak podle jejích slov vystoupili a řešili, jak autobus z přejezdu vyprostit. „Nikdo se nestaral, že nás asi deset sedí v autobuse a měli bychom co nejrychleji odejít do bezpečí. V ten moment jsme všichni seděli jako přikovaní a čekali jsme, co se bude dít," vylíčila další průběh Svobodová.

Teprve ve chvíli, kdy začala na přejezdu blikat výstražná světla, se lidé z autobusu snažili dostat. „Zadní dveře nebyly otevřené, takže jsme všichni vystoupili těmi předními, do kterých za několik málo okamžiků narazil vlak. Bylo to o fous, ani nechci domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby nás jelo třeba padesát, a ne jenom deset," zamyslela se cestující, kterou překvapil nedostatečný zájem řidičů o pasažéry v autobuse.

Na místě nehody pak dlouho nečekala, společně s dalšími cestujícími se chtěla dostat co nejdříve do Prahy. „Oceňuji snahu místních, kteří nám pomohli dostat se na autobus," dodala Svobodová.

Do Jihlavy pro ni přijela dcera, která ji poté odvezla do Prahy. Kritikou na stranu autobusové společnosti však nešetří.

„Nevím, co takové autobusy na dálkové lince vůbec dělají. V zimě je v něm zima, klimatizace v nich snad ani není. Do Prahy jedete dvě a půl hodiny, WC v něm není a ani na zastávce nemáte možnost si odskočit," popsala Svobodová. „Sedačky se nedají sklopit a je zde i malý prostor na nohy. S tímto dopravcem také často nabíráme velká zpoždění a potom nestíháme návazné spoje," doplnila Svobodová.

Deník se během včerejšího dne snažil autobusovou společnost A-Z Bus kontaktovat a zeptat se na podrobnosti. „Nemáme zájem," ozvalo se na uvedeném telefonním kontaktu na stránkách společnosti. Odpovědi na emailové otázky, co autobus na úzké silnici u továrny dělal a zda řidiči opravdu udělali vše pro bezpečí cestujících, zůstaly do uzávěrky nezodpovězené.

Případ řeší policisté a drážní inspekce (DI). Policejní mluvčí Jana Kroutilová na otázku, zda vůbec autobus mohl vjet na uvedený přejezd, odpověděla: „Přesnou příčinu a okolnosti nehody řešíme. To je vše, co mohu v tuto chvíli říci," uvedla Jana Kroutilová.

Podobné vyjádření poskytla DI s tím, že závěry budou známé v řádech několika týdnů. „Prověříme i to, zda tudy autobus mohl jet," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.