Takové nehody bohužel často končí tragickými následky. Odborníci se na otázce, zda tyto stromy u silnic skácet, neshodnou. Jedni tvrdí, že vina je na straně řidiče, druzí vidí problém ve stromech.

Jako preventivní opatření se kmeny stromů na vytipovaných místech alespoň zbar-vují bílým pruhem. V nedávné době se tak stalo například na úseku z Hněvkovic do Kletečné na Humpolecku. Při zhoršené viditelnosti pak řidiči stromy lépe, a hlavně dříve zaregistrují.

Nezastáváme se každého stromu u krajnice, ale myslím, že pokud je strom v rozumné vzdálenosti od vozovky a není v havarijním stavu, je lepším řešením označit ho než kácet," mínila Jana Vitnerová z jihlavské pobočky sdružení Arnika a zároveň vedoucí jeho programu Ochrana přírody. „Máme i takové zkušenosti, že pokud jsou stromy v aleji u silnice označeny bílým pruhem a třeba ještě odrazkou, za zhoršené viditelnosti naopak řidiče mohou po trase bezpečně vést," dodala vzápětí Vitnerová.

Právě aktivisté ze sdružení Arnika se v různých koutech České republiky zapojují do označování stromů bílým pru-hem, jelikož chtějí zabránit podle nich zbytečnému kácení.

Podle názoru Jany Vitnerové je však situace na Vysočině příznivější, protože značení stromů u silnic tu patří do kompetence konkrétních cestmistrovství v rámci Krajské správy a údržby silnic Vysočiny.

„Spolupráce s cestmistrovstvími na Vysočině je výborná. Mohu jmenovat například starší kauzu, kdy se řešilo, co se stromy u silnice z Horní Cerekve na Nový Rychnov. Tuto trasu jsem si   projela spolu se starostou a  zástupcem cestmistrovství této oblasti a rozhodovali jsme se společně, jaké stromy je potřeba skácet a jaké se mohou zachovat," popsala Vitnerová s tím, že padlo asi 12 stromů, ale dobrovolníci z Horní Cerekve tu pak bezpečně za příkopem vysadili 80 stromů nových.

Jak Deníku potvrdilo pel-hřimovské, humpolecké i pacovské cestmistrovství, značení stromů skutečně provádí tato cestmistrovství automaticky, společně s ostatními opravami.

„Úpravu svislého značení, mezi nějž patří také značení stromů u silnic, děláme společně se seřezáním krajnic a s novým povrchem vozovky. V poslední době jsme pracovali například na úseku z Hněvkovic do Kletečné a na úseku Humpolec – Želiv – Křelovice," informoval vedoucí humpoleckého cestmistrovství Vladislav Šima. Na Pelhřimovsku se pak stromy označovaly na silnici z Nové Cerekve na Chmelnou a Nové Cerekve na Proseč-Obořiště.

Nepřizpůsobí rychlost

Barvení stromů na bílo kvituje také policie. Odmítá však, že by stromy byly viníky při těchto dopravních nehodách. „V drtivé většině případů je vina na straně řidiče z důvodu nepřizpůsobení rychlosti vozidla," podotkl mluvčí policie Martin Dušek. Ten také uznal, že srážka s pevnou překážkou končí často tragicky. Proto policie apeluje na řidiče, aby přizpůsobili rychlost s ohledem na situaci a okolní podmínky.
Otázkou však zůstává, jaká prevence pomůže v jiném případě, než je zhoršená viditelnost. Pavel Prchal, vedoucí humpoleckého Odboru dopravy a silničního hospodářství sice barvení kmenů stromů u silnic na bílo schvaluje, nicméně se domnívá, že toto samotné k bezpečnosti na silnicích nestačí.

„Jsem toho názoru, že stromy u silnic jsou nebezpečné a   ne vždy musí být v případě dopravní nehody na vině řidič. Největším problémem je samotná údržba toho stromu, například padající větev může způsobit fatální následky. Nehledě na mokré listí na vozovce nebo na kořeny stromů, které poškozují samotnou komunikaci, upozornil Pavel Prchal s tím, že nesmí zapomenout ani na nebezpečí vyplývající z prudkých a náhlých změn viditelnosti na silnicích vedoucích stromovou alejí z důvodu střídání světla a stínu.

Aneta Slavíková