Z depozitáře brodského Muzea Vysočiny ji převezl kastelán lipnického hradu Marek Hanzlík. Po důkladném restaurování by měla zdobit velký sál prvního patra Thurnovského paláce lipnického hradu.

„Opona je ve špatném technickém stavu a budeme ji chtít rozhodně zrestaurovat," uvedl Hanzlík. Ten podotkl, že však musí zvážit, zda oponu převedou na Národní památkový ústav,
a bude tak prohlášena movitou kulturní památkou. „Pokud se tak stane, můžeme na její opravu využít nějaké dotace. Ve hře je však i restaurování na vlastní náklady a zařazení opony do výstavního materiálu," vysvětlil Hanzlík s tím, že ať už rozhodne jakkoliv, chtěli by na hradě oponu mít opravenou do dvou let.

„Opona byla umístěná v našem depozitáři, přičemž nebyla zapsána ve sbírkách muzea. Opona s obrazem lipnického hradu patřila kdysi do výbavy venkovského divadelního sálu hostince U Nováků na lipnickém náměstí, odkud se
v první polovině 20. století dostala do hradního muzea. Až do roku 1977 byla součástí fondu státního hradu Lipnice. Poté byla umístěna v našem depozitáři," řekl ředitel Muzea Vysočiny Havlíčkův Brod Jiří Jedlička. Ten podotkl, že lipnická opona pochází z roku 1871 a má rozměry tři krát pět metrů.

Na oponě je zachycen pohled na obec a hrad po požáru v roce 1869 a je orámován drapérií. Na zadní straně je uveden nápis Ateliér Josefa Suchého Kolín, který oponu namaloval.

„Pro lipnický hrad jde 
o významný exponát. 
V Thurnovském paláci jsou velké stěny, takže opona tam vynikne a stane se středem pozornosti," konstatoval Hanzlík.

Na včerejším předávání opony byla i dosavadní radní Marie Kružíková. „Jsem ráda, že se opona vrací tam, kam patří. Podle mě jsou opony velmi vzácné a nevěnuje se jim patřičná pozornost. Pevně věřím, že to může být i impulz pro další opony, které mnohdy nejsou vnímány jako památky," nechala se slyšet Kružíková.

Kromě lipnické opony skrýval muzejní depozitář 
i oponu ochotnického divadelního spolku z tehdejšího Německého Brodu. „Jde 
o oponu z roku 1885, na které je zachycen Německý Brod z Jihlavské ulice nad tehdejším železničním přejezdem. Vlevo je kostel svatého Vojtěcha a vpravo naopak kostel Nejsvětější trojice," popsal druhou oponu Jedlička s tím, že stejně jako ta lipnická, tak i tahle je ve velmi špatném stavu.

Autorem brodské opony je akademický malíř Gustav Kubeš z Prahy, který ji pravděpodobně vytvořil na základě fotografické předlohy.
Podle Jedličky a Hanzlíka je lipnická opona také velmi zaprášená. „Jakmile se vyčistí, projasní se nejen barvy, ale bude například
i zřejmé, zda autor díla zamýšlel nakreslit tak temnou oblohu," shodli se Hanzlík 
s Jedličkou.